Hoe kan ik mijn grenzen verleggen?

Grenzen verleggen. Hoe kan jij dit het beste doen? Wij als mensen blijven liever in de comfort zone om ons veilig, vertrouwd en bekend te voelen. Maar wist je dat dit heel beperkend en belemmerend is voor onze ontwikkeling? In deze blog leggen wij jou alles uit over hoe jij jouw grenzen verlegt en welke zones je doorloopt.

Zone 1: Comfort zone

Comfort, we kennen het allemaal. In deze zone voer je dagelijkse routines uit. Denk aan onbewuste handelingen op de automatische piloot. Geen uitdagingen en geen verassingen. Wanneer je je in deze zone bevindt heb je moeite om je grenzen te verleggen. Je leert er niet van en daag je jezelf niet uit. Hoe dan ook komen doelen stellen en stappen maken weinig tot niet aan de orde. Op de lange termijn kan je je gedemotiveerd voelen, verveeld en ontkoppeld raken. Je hebt het idee dat je iets in je leven wilt veranderen, maar weet je niet waar je moet beginnen. Wel kun je op deze momenten reflecteren over je ervaringen en kan je tot rust komen om te herstellen.

Zone 2: Stretch zone

Bij het verleggen van je grenzen is het de bedoeling dat je nieuwe dingen leert, als persoon groeit, nieuwsgierig bent en nieuwe ontdekkingen ervaart. Dit heet de stretch zone. Het gebied waar je experimenteert, je grenzen en mogelijkheden verkent. Het is belangrijk dat je jezelf uitdaagt met iets op onbekend terrein. Je voelt je niet overweldigd, maar juist gemotiveerd, opgewonden en energiek. Door deze zone in te gaan vergroot je jezelf in de comfort zone en verrijk je je kennis, vaardigheden en ervaringen. Je doelen bereik je hier, geeft het je energie en word je een bewuste levensgenieter.

Zone 3: Stress zone

Tijdens het verleggen van je grenzen kun je in de stress zone belanden. Je krijgt het gevoel dat je van de situatie wilt wegrennen en de situatie niet onder ogen wilt zien. Je angst wordt groot en krijg je weinig tot geen energie om te leren. Het is de bedoeling om deze zone te vermijden en kan het alleen bij uitdagende situaties nuttig zijn. Wanneer je merkt dat je de stretch zone hebt verlaten en je ademhaling niet meer onder de controle krijgt, is het belangrijk om een stap terug te doen. Laat je hartslag en lichaamstemperatuur rustig weer op hun oude niveau terugkomen. Dit helpt je om je minder overweldigend te voelen en deze zone te verlaten.

Hieronder staan 7 tips voor hoe je deze zones het beste kunt doorlopen om jouw grenzen te verleggen:

  1. Voel en erken

Iets in jouw wil verandering, maar naar wat precies? Maak een realistisch beeld van waar jij naartoe wilt en erken dit!

  1. Stel een doel

Waar wil je naartoe? Neem een besluit! Dat is je grenzen verleggen.

  1. Laat de comfortzone los

Wat houdt jou in de comfortzone? Probeer dit los te laten.

  1. Tijd voor actie

Maak de eerste stap klein. Bereid je voor en pas de omstandigheden zo aan dat je het beter aankunt.

  1. Laat de stretchzone toe

In de stretchzone is er opwinding en spanning. Geef jezelf over aan deze gevoelens en houd je doel voor ogen.

  1. Wees trots op jouw proces

Blijf gemotiveerd en houd je vorderingen bij. Je bent tenslotte bezig met het verleggen van je grenzen.

  1. Zorg goed voor jezelf

Gestrest, moe of uit balans? Je bent in de stress zone beland. Maak tijd voor jezelf om terug in balans te komen en weer één te zijn met je lichaam. De volgende stap komt wel als je tot rust gekomen bent.

Ben jij klaar om jouw grenzen te verleggen? Grijp die kans en word de beste versie van jezelf!

Geschreven door: Eline Tol