7 voordelen van koude training

De afgelopen jaren wordt het steeds populairder en afgelopen week heb je misschien wel mensen in het ijskoude water zien springen of de foto die viral ging van twee mannen die een potje zaten te schaken in een wak. Een groot deel van de mensen denkt vast en zeker: waarom zou je dit ooit gaan doen? Echter heeft koud douchen of een ijsbad nemen vele gezondheidsvoordelen. 

Het gaat geheel tegen het principe van de mens in om onder een koude douche te springen of een ijsbad te nemen, maar deze kortdurende stress van het koude water heeft vele gezondheidsvoordelen. Er bestaan tal van onderzoeken over koud douchen of een ijsbad nemen, maar de belangrijkste gezondheidsvoordelen hebben we voor je op een rijtje gezet. 

  1. I’m alive!: Hoe voldaan voelt het wel niet als je koud bent gaan douchen of een ijsbad hebt genomen? De shock van het doen giert nog door je lijf, je gaat dieper ademhalen, het hart gaat sneller kloppen en je voelt het bloed door je aderen stromen. Dit zorgt er voor dat je alerter bent en geeft het gevoel dat je springlevend bent! 
  2. Een boost voor je immuunsysteem: Zodra je lichaam in aanraking komt met koud water, wordt het bloed effectiever naar organen gepompt, de bloeddruk gaat naar beneden en de stofwisseling gaat omhoog. Deze kortdurende prikkel en aanpassing van het lichaam aan de kou wordt hormese genoemd. Hormese is het biologisch effect dat een stof die in hoge dosis schadelijk is, bijvoorbeeld uren in een ijsbad zitten, bij lage dosis positieve effecten kan hebben zoals twee minuten koud douchen. Door de schok van het koude water geeft dit een boost aan je immuunsysteem en wordt de productie van witte bloedcellen verhoogd. Witte bloedcellen beschermen ons tegen vele vormen van infecties. 
  3. Je bloedcirculatie verbetert: Koud douchen of een ijsbad nemen verbetert de bloedcirculatie. Aan het begin vernauwen de bloedvaten waardoor je bloeddruk omhoog gaat en het bloed krachtiger door je lichaam wordt rondgepompt. Om de warmte in je lichaam vast te houden, pompt je hart meer bloed naar de organen. Zodra je onder de douche vandaan stapt of uit het ijsbad gaat, zakt je bloeddruk maar het effect van een verbeterde bloedcirculatie blijft. 
  4. Aanmaak van bruin vet wordt gestimuleerd: Kan je afvallen door koude training? Oh zeker! Ons lichaam bestaat uit twee soorten vetweefsel: wit vet en bruin vet. Wit vet is het vet dat we opslaan als we meer calorieën eten dan verbranden. Dit is het vet wat we het liefst kwijt willen raken. Daartegenover heb je bruin vet. Dit is het vet wat wordt geactiveerd bij kou en zorgt dat we warm blijven. Koud douchen of een ijsbad nemen stimuleert de aanmaak van bruin vet en door deze boost aan je stofwisseling verbrand je meer calorieën in rust. 
  5. Skincare routines zijn niet meer nodig: Warm water zorgt ervoor dat je huid uitdroogt. Daarentegen om je haar en huid gezond te houden, is de beste oplossing om koud te douchen. Door de aanraking met het koude water, trekken je spieren en bloedvaten samen. Zo wordt je huid gladder en strakker.
  6. Sportprestaties verbeteren: Vaak zie je topsporters een ijsbad nemen na een wedstrijd. Dit heeft het doel om vermoeidheid tegen te gaan en het herstel te bevorderen. De bloedvaten vernauwen aan het begin, maar vervolgens wordt het bloed krachtiger rondgepompt. Hierdoor worden afvalstoffen in de spieren sneller afgevoerd en kan je sneller herstellen voor je volgende training. Het vermindert daarnaast ook spierbeschadigingen en ontstekingen. Voortaan dus maar een afkoelend duikje nemen na een hardloopsessie?
  7. Je ontwikkelt een killer mindset: Je voelt je ‘on top of the world’ na een koude douche of ijsbad. Door de blootstelling aan het koude water wordt het gelukshormoon serotonine een boost gegeven. Serotonine is één van de vier gelukshormonen en dit stofje is de humeur booster. Als dit stofje op peil is, voel je je geweldig. Daarnaast is het elke keer weer een drempel om een koude douche of ijsbad te nemen. Door het routinematig doen, word je mentaal en fysiek sterker in zulke situaties. Je ontwikkelt een ijzersterke mindset. 

Van te voren is het goed om je in te lezen hoe je precies moet beginnen met koud afdouchen of een ijsbad nemen. Online is hier genoeg informatie over te vinden, zodat je goed voorbereid kan beginnen. Heel veel succes!