Het lezen van deze blog duurt ongeveer vier minuten! Heb jij geen tijd? In de conclusie lees jij onze belangrijkste punten.

Het is algemeen bekend dat bacteriën in je darmen fysieke problemen kunnen veroorzaken, zoals maag- en darmklachten. Wist je dat verschillende bacteriën in darmen kunnen zorgen dat jij angstiger bent of een dag extra verliefd bent op je partner? Uit onderzoeken blijkt dat darmflora een grote invloed kan hebben op onze emoties. Lees in deze blog meer over de grote invloed van darmbacteriën op jouw lichaam en emoties.

De laatste tijd wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar darmgezondheid en de psychische invloeden hiervan. Uit deze onderzoeken is gebleken dat het maagdarmkanaal meer zenuwcellen bevatten vergeleken met alle andere organen in het lichaam. Dit maakt het maagdarmkanaal gevoelig. De darmen zijn sterk verbonden met de hersenen waardoor de darmen ‘het tweede brein’ worden genoemd. Volgens wetenschappers kunnen psychische stoornissen in de toekomst herkend worden door darmflora. De bacteriën Prevotella en Bacteroides spelen een grote rol in dit onderzoek. Dit zijn de bacteriën in de darmen die invloed uitoefenen op de emoties. Uit onderzoek is gebleken dat de Prevotella bacteriën de grote boosdoener is van deze twee: mensen met een hoog percentage Prevotella bacteriën in hun darmen zijn gevoeliger voor negatieve invloeden. Deze groep zal heftiger reageren op tegenslagen. Er is zelf een verband te zien tussen deze soort bacteriën met psychologische problemen zoals depressie en borderline. Om dit te voorkomen is het handig om de Prevotella bacteriën niet te voeden in de darmen. Deze soort bacteriën zijn dol op suikers en koolhydraten. Met deze voeding kan de Prevotella bacteriën zich vermeerderen ten koste van andere bacteriën. Het is dus belangrijk om op het voedingspatroon te letten en zo de bacteriesamenstelling gezond te houden aangezien dit invloed heeft op jouw energie en humeur!

Bij het letten op je voedingspatroon, neem het volgende in gedachten: bifidobacteriën bevorderen de gezondheid van de darmen. De bifidobacteriën zitten al in de darmen en deze kun je ‘aansterken’ door middel van het binnenkrijgen van bepaalde vezels. Deze vezels zitten voornamelijk in groenten zoals witlof, artisjokken, prei, knoflook en ui. Door deze groenten te eten krijgen de bifidobacteriën een voordeel ten opzichte van de andere bacteriën en ontstaat er een gezonde balans.

Kortom het is belangrijk om een gezonde bacteriesamenstelling te hebben met een laag percentage van Prevotella bacteriën en een hogere percentage bifidobacteriën . Onze tips voor een gezondere voedingspatroon:

  • Zoals al zo vaak wordt gezegd! Probeer suikers zoveel mogelijk te mijden.
  • Probeer meer vezelrijke voeding, eiwitten en verzadigde vetten aan jouw dieet toe te voegen.
  • Ook groenten zijn super gezond en zorgen voor een gezonde bacteriesamenstelling in jouw darmen.

Door deze tips goed op te volgen, raken de darmbacteriën niet uit balans. Dit resulteert niet alleen in jouw gezondheid, maar ook in jouw emoties én energielevel!