Dit artikel kost gemiddeld 4 minuten om te lezen

Steeds vaker komt het advies voorbij dat we meer in het moment moeten leven. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Herken je het bijvoorbeeld dat je in je hoofd vooral bezig bent met het plannen van alle dingen die vandaag nog gedaan ‘moeten’ worden of dat je gedachten steeds afdwalen naar die mooie vakantie van vorig jaar?

Op een dag hebben we zo’n 40.000 tot 60.000 gedachten, waarvan een gedeelte van de gedachten eerder voor problemen zorgen, dan dat ze functioneel zijn. Hoe zorgen we ervoor dat we daar minder last van hebben en meer kunnen genieten van het moment? Lees verder om daarachter te komen! 

Gedachtenpatronen en de manier waarop wij ons gedragen zitten grotendeels ingesleten in ons systeem. Door alle ervaringen gedurende ons leven ontwikkelen we bepaalde denkstijlen die in een eerder stadium van ons leven wellicht functioneel waren maar in een latere fase ons zelfs tegen kunnen werken. Gelukkig hebben onze hersenen het vermogen om nieuwe verbindingen aan te maken en deze kunnen we dus ook trainen om onze denkstijl te veranderen. Dit wordt ook wel neuroplasticiteit genoemd. Erg goed nieuws dus: verandering is mogelijk!

Het start met het verkrijgen van inzicht. Door jouw gedachten te observeren en inzicht te krijgen in jouw patronen kun je er ook anders op reageren. Een goede manier om meer grip en inzicht te krijgen op jouw gedachten is te observeren. Door het observeren van je gedachtes gaat het er vooral om dat je opmerkt wat je denkt en de gedachten laat komen en gaan. Je probeert er op dat moment niets aan te veranderen. Doordat je steeds meer voor jezelf ontdekt welke gedachten regelmatig terugkeren kun je kiezen hoe je daarop gaat reageren. Ben jij er bijvoorbeeld achter gekomen dat je bij het maken van een fout standaard de gedachte opkomt: ‘Ik ben een mislukking’, dan kun je hierbij een meer helpende gedachte formuleren zoals: ‘Een fout maken kan iedereen overkomen’.

Onderstaand schema geeft weer waar je gedachten zich kunnen bevinden. Hierin is onderscheid gemaakt tussen het verleden & de toekomst en positieve & negatieve gedachten. Jij kunt jouw eigen gedachten op die manier ook indelen en in het schema invullen.

Schema: Observeer jouw gedachten

Hoe leef je meer in het nu? Dit is onze strategie:

Stap 1. Observeer en herken jouw gedachten.
Stap 2. Bepaal waar jouw gedachten zitten in het schema. Zijn ze voornamelijk negatief of positief? En zijn deze gedachten dan vooral gericht op het verleden of juist de toekomst?
Stap 3. Leef in het nu: door je gedachten vaker te observeren en te beseffen dat je een keuze hebt hoe je erop reageert, gebeurt dit uiteindelijk vanzelf!

Don’t believe everything you think. Thoughts are just that – thoughts.’