De push-up: je kent hem vast wel! De belangrijkste spiergroep die je met een push-up traint is je borst. Daarna volgen de schouders en triceps (de bekende kipfiletjes), maar je traint ook je rug, heup, bekken, benen en buik. Zelf als je in de uitgangspositie van een push-up staat, een hoge plank, versterk je al je lichaam.

Het mooie van deze oefening is dat je hem overal kunt uitvoeren… je hebt niets anders nodig dan jezelf! Het kost veel kracht om een goede push-up te doen maar we kunnen je met zekerheid vertellen: oefening baart kunst!

Deze week dagen wij je uit om iedere ochtend vlak na het opstaan 15 push-ups te maken! Je zult merken dat je er DIRECT ENERGIE van krijgt en met een sterk gevoel aan de dag begint!

Zo voer je een goede push-up uit:

Tijdens het opdrukken werk je met je eigen lichaamsgewicht. Je houdt je lichaam zo stijf als een plank en je drukt je op met je handpalmen en tenen. Stapsgewijs ziet dat er zo uit:

1. Ga op je knieën zitten en zet je handen op schouderbreedte. Zet je handen wijder als je de borstspieren meer wil trainen. Voor de triceps plaats je je handen juist dichter bij elkaar.
2. Strek je knieën zodat je op je tenen komt te staan.
3. Houd je lichaam in een rechte lijn: een hoge plank.
4. Laat je langzaam door je armen zakken totdat je net boven de vloer komt. Raak de grond niet aan. Beweeg hierbij alleen je armen, houd je lichaam sterk en stil.
5. Druk je vervolgens langzaam en gecontroleerd weer op tot je in de starthouding komt.

Tip! Je kunt de push-up van beginner tot gevorderde opbouwen:
Als je in het begin nog moeite hebt om het opdrukken goed uit te voeren, kun je de push-up op een verhoging uitvoeren door je handen bijvoorbeeld op een bankje te plaatsen.
Als je de uitgeschreven versie te makkelijk vindt kun je je voeten op een verhoging plaatsen waardoor er meer gewicht op je bovenlichaam komt!

Klaar om er nog fitter uit te zien?