Energy Up geeft uw personeel een boost. Of desnoods uw hele bedrijf.

Een ontmoeting met Jochem en Juliette van Hessen doet even denken aan Asterix & Obelix, en dan vooral aan de ketel met toverdrank waarin laatstgenoemde kopje ging en daardoor over bovenmenselijke krachten beschikt. Dan kunt u zich een voorstelling maken van het hoge energielevel van broer en zus. ‘Dat moet ook wel, hè, want wij verkopen energie.’ Voordat zij in januari 2017 begonnen met Energy Up, dat met workshops en ochtendfeesten (energizers in hun jargon) het energieniveau van werkend Nederland verhoogt, zaten ook zij in het treintje naar een leven in de corporate scene.

‘Jochem heeft een master in Rotterdam gehaald en ik twee technische masters in Amsterdam. We zijn beiden werkzaam geweest bij Accenture, maar voelden dat onze passie ergens anders lag’, vertelt Juliette. ‘Al is het wel interessant om in zo’n keurslijf te worden gegoten’, breekt Jochem in. Zijn zus vervolgt: ‘In de zomer van 2016 organiseerden we als experiment een sportkamp voor vrienden. Na dat weekend wisten we het zeker: we zeggen onze baan op en gaan hier ons werk van maken. Jochem vertrok eerst nog naar Ierland voor een opleiding tot chef-kok en ik besloot een cursus personal training en lifestylecoaching te volgen. Dan word je wel even op je ego getrapt. Iemand die tijdens het buikspierklasje vertelt dat je het niet goed doet, terwijl je met twee masters toch denkt de wereld aan te kunnen. Achteraf een mooie leerschool.’ Wat doen ze nou precies met Energy Up? Jochem: ‘Werknemersactivatie. Concreet: wij gaan in gesprek met het management. Dat komt met een reden naar ons toe: veel ziekteverzuim, moeilijkheden met het aantrekken van nieuw personeel, gebrek aan loyaliteit. Of men wil de organisatie simpelweg een energieboost geven. Wij zetten vitaliteitsprogramma’s op en implementeren deze.

‘Zie ons als adviseurs die samen met het bedrijf iets proberen te veranderen’

Onze programma’s zetten werknemers aan tot een proactieve mindset.’ Zijn ze dan consultants? ‘Nee, we gaan niet intern. Zie ons meer als adviseurs die samen met het bedrijf iets proberen te veranderen. Tuurlijk, een energizer is een leuke binnenkomer, maar uiteindelijk willen we langer samenwerken om echt impact te maken binnen een organisatie. Zo hebben we afgelopen zomer bij Randstad een ochtendfeest georganiseerd voor 170 medewerkers; dat noemen wij een daybreaker.

Ook doen we sessies met koptelefoons met muziek, yoga en diverse spelelementen: de secret sunrise. Onlangs hebben we in het Vondelpark samen met Heineken het feest Prework by Heineken 0.0 georganiseerd. Tussen half zeven en half negen ’s ochtends was er livemuziek, een TEDx-spreker en een silent disco. We werken nu voor de gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, Randstad, Heyday, ABN Amro, Albron en Pricewaterhousecoopers. Ja, voornamelijk corporates. Vier mensen zijn in vaste dienst, we hebben twee stagiairs en werken met een groep freelancecoaches die helpen tijdens evenementen.’

Klinkt veelbelovend allemaal, maar wat kost het? ‘Een workshop van twee uur met één coach kost 750 euro en de prijs van een ochtendfeest ligt tussen de 5000 en 50.000 euro. Het is maar net hoe groot je wilt uitpakken. Het afgelopen jaar zijn we echt knetterhard gegroeid. Zo bedroeg de omzet in november 30.000 euro.’ Kunnen ze die groei wel aan? ‘Tot nu toe wel. Over drie jaar willen we een plek in de natuur hebben waar we workshops kunnen geven. Wellicht dat we daarvoor op zoek gaan naar investeerders.’

Wat vindt de expert?
Wenda Linthorst, oprichter Consumatics: ‘Dit is briljant. Vitaliteit binnen organisaties is een hot topic. Door te sporten in de ochtend ben je gedurende de dag 23 procent productiever en mensen worden er blij van, wat goed is voor zowel je bedrijf als je opdrachtgevers. Essentieel is dat Energy Up ook op de lange termijn impact maakt bij klanten, anders wordt het “dat clubje met die toffe muziek”. Ook nieuwe mensen aantrekken die niet onderdoen voor Jochem en Juliette is een uitdaging.’

Bron: Quote, tekst: Abel de Graaff.