Energy Up op Entertainment Business

okt 12, 2018

Hieronder een interview over Energy Up en Daybreaker. In het interview vertellen zij waarom de visie van de twee bedrijven perfect op elkaar aansluiten.

Als op woensdagochtend 17 oktober om half zes de wereld zich opmaakt voor de eerste dag van Amsterdam Dance Event, start Daybreaker in de WesterUnie. In plaats van snoeiharde beats maken naar schatting vijfhonderd vroege vogels zich op voor een yogasessie, waarna het feest losbarst. En dat is een ochtendparty met edm-muziek, waar alcohol en pillen omgeruild zijn voor gezonde drankjes en fruit. Anders gezegd: de muziek en de beleving blijven, maar dan zonder lange rijen, uitsmijters, opstootjes, alcohol, pillen en natuurlijk de kater achteraf.

Alcoholvrij sexy maken
Daybreaker is een Amerikaans concept. In New York werden een aantal jaar geleden de eerste alcoholvrije feesten in de morgen gehouden. Dat was een doorslaand succes. Jochem en Juliette van Hessen besloten het initiatief naar Nederland te halen. Broer en zus startten in 2016 Energy Up. Deze onderneming wil door middel van trainingen, healthconcepten en evenementen personeel energieker maken. En Daybreaker past perfect in de filosofie van het bedrijf. Jochem noemt Daybreaker een ‘nieuw en uniek onderdeel van de dance-industrie’. “Dit is een evenement waar geen alcohol wordt geschonken en de focus op gezondheid ligt. Het past daarmee goed in deze tijd.” Zijn zus Juliette vult aan: “De afgelopen jaren was duurzaamheid een veelgebruikte en sexy term. Wij willen alcoholvrij minstens zo sexy maken. Mijn persoonlijke passie speelt daarin ook een rol. Ik ben gek op dansen, feesten en feesten geven. Met Daybreaker hebben we een eigen evenement, inclusief waanzinnige locatie, gezond voedsel en drank en goede muziek.”

Drie generaties op de dansvloer
Wie denkt dat er vroeg in de morgen en nuchter niet gefeest kan worden, heeft het mis. Daybreaker verschilt niet veel van een evenement dat ’s nachts wordt georganiseerd. “Het is net alsof je in een nachtclub staat”, vervolgt Juliette. “Alles is erop ingericht om mensen te laten dansen. Iedere editie programmeren we goede dj’s, hebben we een enthousiaste MC, staan verschillende acts op het programma en wordt er gedraaid alsof het 2 uur ‘s nachts is. Naast de afwezigheid van alcohol is een ander groot verschil dat de bezoekers heel vriendelijk met elkaar omgaan. Het publiek dat we trekken is dan ook heel divers. In New York was er bijvoorbeeld een moeder, een dochter en een oma. Drie generaties die samen op de dansvloer staan. Dat zie je volgens mij nergens anders. Je deelt een positieve vibe met elkaar en dat werkt aanstekelijk. Ongeveer zeventig procent van onze bezoekers bestaat uit hoogopgeleide vrouwen tussen de 30 en 35 jaar, en early adopters op het gebied van gezondheid. Een vriend bezocht vorig jaar voor de eerste keer Daybreaker en grapte dat hij nog nooit op een feest zo veel knappe meisjes op een feest had gezien.”

Jochem: “We zijn een tegenhanger van het hedendaagse uitgaansleven. Bij ons zul je geen vijandigheid aantreffen, of mensen aantreffen onder invloed van het een of ander. Daybreaker is een open, laagdrempelig feest in een veilige omgeving voor een breed publiek. Een goed voorbeeld daarvan is de rol van de uitsmijter. Dat is bij ons een knuffelcomité van drie mensen. Zij houden de boel in de gaten en geven bij het weggaan iedere bezoeker een knuffel. Ik weet dat dit heel Amerikaans klinkt, maar we hebben bij vorige Daybreaker-edities gezien dat dit ook hier erg goed werkt. Bezoekers staan in de rij voor een knuffel.”

Partners
Hoewel Daybreaker ‘slechts’ drie uur duurt, brengt het organiseren van een feest van dit kaliber de nodige uitdagingen met zich mee. Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, werkt Daybreaker samen met verschillende partners. Juliette: “Licht en aankleding worden verzorgd door de organisatoren achter het feest Pleinvrees. Zij hebben op de andere dagen evenementen gepland in de WesterUnie en wilden ons graag helpen. Daar zijn we ze natuurlijk heel dankbaar voor. Naast ADE en WesterUnie zijn de andere partners vooral leveranciers van drank en voedsel. Ik noem Rude Health (gezondheidsrepen), Abbot Kinney’s (vegan kokos- yoghurt), Frecious (met een schroefpers gemaakte groene sapjes) en De Laat Coffee. Allemaal bedrijven met eerlijke producten en sterke communitybanden.”

Meer bezoekers
Energy Up organiseerde afgelopen jaar verschillende edities van Daybreaker in grote clubs. De meest recente werd gehouden op het dak van ADAM Toren en was met driehonderd bezoekers uitverkocht. Op de ADE-editie van Daybreaker wordt er in ieder geval qua schaalgrootte een flinke stap gezet. Het duo verwacht namelijk meer dan vijfhonderd bezoekers. Jochem: “Het helpt natuurlijk dat we onderdeel zijn van het officiële programma. ADE ziet Daybreaker als een bijzondere toevoeging. Vorig jaar hebben we al met elkaar gesproken, maar toen waren we te laat voor de programmering.”

Alles wijst erop dat Daybreaker de wind in de rug heeft. Zeker gezien de samenwerking met ADE. Daarnaast is het concept van een ochtendevenement natuurlijk uitstekend toe te passen op een bestaand festival, waar de programmering vaak in de middag begint. Jochem: “We zien op dat vlak diverse mogelijkheden. In Amerika organiseerde het moederbedrijf afgelopen jaar in San Francisco al een eigen Daybreaker-festival voor 5.000 man.”
“Ambities zijn er genoeg”, stelt Juliette. “Op dit moment zijn we alleen in Amsterdam actief. We willen sowieso naar Utrecht en Rotterdam. Daarna zou een festival of een samenwerking met bestaande evenementen erg leuk zijn.”

Meer informatie over Daybreaker staat op hun website.

Overig nieuws