Challenge of the week: Schrijf elke dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent

‘Focus on what you have, not on what you don’t have’. Dankbaarheid is een belangrijk onderdeel van gelukkig zijn. Des te vaker jij je dankbaar voelt, des te gelukkiger je zal zijn. Alleen hoe doe je dat? Elke dag dankbaar zijn?  

Dankbaarheid zit van binnen, toch kun je jezelf hier een handje bij helpen. Schrijf bijvoorbeeld eens op waar je allemaal dankbaar voor bent. Door het opschrijven, heb je het van gedachte op papier gebracht en is de kans veel groter dat het blijft hangen. Waar ben jij momenteel dankbaar voor? Je familie? Je vrienden? Je promotie op werk of zelfs je kop koffie elke ochtend?

Schrijf elke dag de eerste drie dingen die je kan bedenken op. Elke dag moeten dit drie verschillende dingen zijn, waardoor je eindigt met een lijst van 21. Dankbaarheid is te vinden in de kleine dingen van het leven. Daarnaast geven we jullie nog zeven wetenschappelijk onderbouwde voordelen van dankbaarheid uit verschillende studies:

  1. Dankbaarheid opent de deur voor nieuwe relaties/vriendschappen
  2. Het verbetert de lichamelijke gezondheid
  3. En ook de mentale gezondheid
  4. Dankbaarheid versterkt empathie en vermindert agressie 
  5. Dankbare mensen slapen beter
  6. Dankbaarheid verbetert het gevoel van eigenwaarde
  7. En als laatste zorgt dankbaarheid voor meer veerkracht

Doe mee aan deze weekchallenge en voel het geluk door je aderen stromen!