Lig jij soms s’avonds wakker met piekergedachten? Heb jij gedurende de dag afleidende gedachtes die niet altijd even positief zijn? Daar hebben we allemaal last van, alleen sommige dagen meer dan anders. 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat piekeren je mood negatief beïnvloed en je productiviteit verminderd. Tijdens een experiment werd een groep mensen gevraagd diep na te denken over hun somberheid, een andere groep kreeg afleiding. De piekergroep bleek vervolgens slechter te scoren bij een opdracht die hun probleemoplossend vermogen testte. 

Ben jij liever productief bezig dan aan het piekeren? Dan hebben wij een mooie challenge in petto. Aankomende week gaan we onze piekermomenten inplannen. Iedere dag leggen we twee piekermomenten per dag vast. Alleen tijdens deze tien minuten ga je flink piekeren en op geen enkel ander moment. Als er tussendoor toch piekergedachten opkomen, zeg dan tegen jezelf: straks of morgen is er weer een piekermoment. 

Extra tip. Maak een lijst met dingen waar jij over piekert. Bestudeer deze lijst aandachtig en omcirkel de dingen waar jij invloed op hebt. Kan je er iets aan doen, maak dan een actieplan. Dingen waar je geen invloed op hebt (zoals het weer, je snurkende vriend of de vervelende buurman) laat je los. Acceptatie is hierbij het sleutelwoord. Je laat je emoties en geluk toch niet beïnvloeden door externe factoren waar jij geen invloed op hebt?