Challenge of the Week: Online meditatie met collega’s

De coronacrisis brengt veel stress en onzekerheid met zich mee. Het is daarom goed om in deze tijd eens meditatieoefeningen te proberen. Regelmatig mediteren brengt veel meer dan alleen ontspanning. Er zijn vele wetenschappelijk bewezen voordelen van meditatie. Het kan bijvoorbeeld zorgen voor betere slaap, een betere focus en concentratie, meer emotionele balans en minder angst en stress. De challenge van deze week is daarom: Plan deze week minimaal twee keer een online meditatie in met collega’s. 

Vanuit een onderzoek van Tony Schwartz, CEO van The Energy Project en schrijver van verschillende boeken over productiviteit, blijkt dat je hersenen maximaal 60-90 minuten in volledige concentratie kunnen werken en daarna een pauze nodig hebben. Het is goed om je hersenen wat rust te geven en meditatie is daar een hele mooie vorm van ontspanning voor. Benut deze pauze goed door een korte online meditatie te doen met collega’s. Heb je nog niet eerder gemediteerd? Probeer dan eerst eens om tien keer je ademhaling te tellen, neus in en mond uit. Op deze manier kom je al tot rust en ben je al bezig met een kleine vorm van meditatie. 

Wil je een stapje verder en eens een echte online meditatie proberen met je collega’s? Gebruik dan één van deze drie apps die je kan downloaden om begeleid en voor een zelfgekozen tijd een meditatie te volgen: 

  1. Headspace
  2. Insight Timer
  3. Calm

Elke dinsdag om 15.00 uur hebben we ook met Energy Up een gezamenlijk online meditatie moment. Een paar ervaringen van collega’s van Energy Up: 

Jet: “Ik merk dat het zo belangrijk is om mini breaks in mijn dag te hebben. Hierdoor kan ik ook in de avond makkelijker in slaap vallen. Deze challenge was echt top voor mij en ik ga er nu ook zeker mee door!”

Timo: “Na de meditatie heb ik weer hernieuwde energie om het laatste deel van de dag in te gaan”

Josh: “Het meditatie moment is heerlijk om tijdens een drukke werkdag even tot rust te komen en je vervolgens met nieuwe energie weer aan het werk kan gaan. Even 10 minuten voor jezelf, samen met je collega’s.”

Veel succes met de challenge van deze week!