Challenge of the Week: Manage je energie in plaats van je tijd

Ondanks dat we efficiënter werken, lijkt het alsof onze to-do list maar nooit af komt en stress en werkdruk blijven toenemen. We moeten niet onze tijd, maar onze energie beter managen. De challenge van deze week is daarom: Manage je energie in plaats van je tijd. Dit wordt ook wel persoonlijk energiemanagement genoemd. Maar wat is persoonlijk energiemanagement nou precies? Dit is het managen van je eigen energie, het in balans brengen en houden van je energieniveau. Het gaat over inzicht krijgen in wat je energie kost en wat je energie oplevert. 

Er zijn vier bouwstenen van energiemanagement: Fysieke energie vormt de basis. Als je niet goed voor je lichaam zorgt, kan je uiteraard ook niet optimaal functioneren. Belangrijke factoren hierbij zijn voldoende slaap, gezond eten en bewegen. Emotionele energie is de tweede bouwsteen en gaat over de kwaliteit van je energie, is die positief of negatief? Mentale energie als derde bouwsteen gaat over in hoeverre je je hersencapaciteit benut en of je kan focussen op de dingen die belangrijk voor je zijn. Er zit natuurlijk een verschil in of je gefocust aan het werk bent en je daarna moe en voldaan voelt of dat je aan het eind van de dag moe voelt, maar niks voor elkaar hebt gekregen. Als laatste bouwsteen heb je spirituele energie en dit is de wil om je energie te besteden. Het is het gevoel dat je hebt als je iets betekenisvol doet, zoals een ander helpen.

Een aantal tips voor een beter persoonlijk energiemanagement:

  1. Slaap voldoende: Met voldoende slaap zijn je emoties beter in balans, werkt bevorderend voor je fysieke energie en heeft vervolgens een positieve invloed op de andere bouwstenen van energiemanagement.
  2. Pak direct in de ochtend de belangrijkste taken: ‘s Ochtends heb je de meeste energie en een betere concentratie. Zorg dat je dan je belangrijkste taken al getackeld hebt. 
  3. Neem na 60-90 minuten werken een pauze: Na deze pauze voel je je weer ontspannen, hoog in je energie en kan je daardoor geconcentreerder werken.
  4. Focus je op één taak tegelijk: Multitasken kost veel energie en is niet goed voor je energiemanagement. Richt al je aandacht op één taak tegelijk.
  5. Leer negatieve emoties op tijd te herkennen: Dit zijn de signalen dat je in ‘overlevingsstand’ staat en je werk wordt daar niet beter van. Kom tot rust zodat je daarna weer beter kan werken. 
  6. Investeer in werkrelaties: Goede werkverhoudingen geven energie en zo heb je altijd iemand waar je op terug kan vallen binnen werk. Je bent ten slotte een groot deel van de week in contact met werkrelaties. 
  7. Creëer een ochtend- en avondroutine: Zorg dat de ochtend of avond echt voor jezelf is. Dit is je belangrijke me-time.

Veel succes met de challenge en zorg dat je je energie goed in balans houdt!