Oh, oh, oh, onze geliefde smartphone. Onze redder in nood als we midden in de nacht een Uber willen bestellen. Onze onmisbare vriend die ons sociaal netwerk in stand houdt. We bellen ermee, we betalen ermee, we appen ermee, we sporten ermee. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. En dat laatste, dat is nou juist níet zo goed voor je.

Schermtijd voor je gaat slapen heeft een negatieve invloed op je slaapkwaliteit. Dat geldt voor je telefoon, maar ook voor een laptop of iPad. Al deze schermen stralen voortdurend blauw licht. Je biologische klok verwart dit licht met zonlicht, waardoor de aanmaak van melatonine stagneert. Melatonine is het belangrijkste hormoon bij het reguleren van je waak- en slaap ritme. Het wordt aangemaakt als het buiten donker wordt. Door het blauwe licht wordt de aanmaak van deze stof verstoort, waardoor je minder makkelijk in slaap komt en minder diep slaapt.

Deze week dagen we je uit om het schermgebruik in de avond eens flink terug te schroeven. Dit doen we door minstens 2 uur voor het slapen niet meer naar een scherm te turen. Telefoons, laptops en tv’s blijven uit.

Paniek! Wat nu! Lees bijvoorbeeld een boek, ruim het huis op of speel een spelletje met je huisgenoot. Op deze manier ga je met minder spanning naar bed en heb je een betere nachtrust. Slaap lekker!