De eerste lenteverschijnselen zijn een feit. Zo af en toe weet de zon door de wolken heen te prikken, de dagen worden langer en de temperatuur stijgt ook langzaam. Tijd om te werken aan je summerbody! Je hoeft daarvoor niet meteen alles uit de kast te trekken en elke dag uren lang te sporten. We beginnen namelijk langzaam en simpel, een eerste aanzet tot een gezonde zomer. Bovendien zijn deze oefeningen super gezond! We hebben het over opdrukken, oftewel: push-ups.

Een push-up is een een van de meest bekende sportoefeningen en dat is niet zonder reden. Je traint tijdens het opdrukken heel veel verschillende spiergroepen. Zo train je er onder andere je borst, triceps, de voorkant van je schouders, je buikspieren en al je armspieren mee. Nog een voordeel is dat je er geen toestellen voor nodig hebt en dat je het overal kunt doen. Door push-ups te doen versterk je dus kortom heel wat spieren in je lijf, en je bouwt er tegelijkertijd conditie door op en je kunt er zelfs gewicht door verliezen.

Een goede push-up doe je zo:

  1. Plaats je voeten (of voor beginners je knieën) op de grond
  2. Zet je handen anderhalve schouderbreedte uit elkaar
  3. Houd je lichaam steeds zo stijf als een plank
  4. Span je buikspieren aan en strek je armen
  5. Buig vervolgens je armen recht langs je lijf en breng je lichaam naar beneden totdat je neus de grond bijna raakt en duw jezelf dan terug naar de startpositie
  6. Vergeet je hoofd niet omhoog te houden en je navel in te trekken
  7. Adem uit terwijl je jezelf naar boven duwt en adem in wanneer je je laat zakken

Wij dagen je deze week uit om elke dag een paar push-ups te doen. Kijk op dag 1 (maandag) hoeveel push-ups voor jou het maximale is, en probeer dat elke dag te verbeteren. Je zal zien dat je aan het eind van de week veel meer push-ups kan doen en je een stuk sterker voelt. Heel veel succes!