Challenge of the Week: Drink je ochtendkoffie een uurtje later

Nederlanders zijn echte koffiedrinkers. Bijna nergens wordt er zoveel koffie gedronken als in ons kikkerlandje. Wakker worden met een kop koffie is voor de meeste mensen dagelijkse routine. Toch blijkt het helemaal niet goed te zijn om direct koffie te drinken wanneer je wakker wordt. Daarom is de challenge van deze week: Drink je ochtendkoffie een uurtje later. 

Uit onderzoek blijkt dat het beter is om na het opstaan één uur of twee uurtjes te wachten met koffie. In de ochtend maakt ons lichaam namelijk veel cortisol aan. Cortisol is een stresshormoon dat er onder andere voor zorgt dat je ‘s ochtends wakker wordt en scherp blijft gedurende de dag door. Wanneer je meteen na het opstaan een kop koffie drinkt, raakt het stresshormoon gewend aan de cafeïne en heeft het minder effect. 

Een betere oplossing is dus om koffie te drinken wanneer je cortisolniveau wat gedaald is. Dit gebeurt meestal binnen een paar uur na het opstaan. Het blijft genetisch bepaald hoe snel cafeïne wordt afgebroken in je lichaam, maar voor iedereen geldt dat het beter is om even te wachten met koffie drinken in de ochtend. De beste tijden om het te drinken waarbij de cafeïne ook het meest effect heeft, zijn tussen 10.00 – 12.00 uur en tussen 14.00 – 17.00 uur. Veel succes met de challenge!