5 tips voor het trainen van je mentale gezondheid

Veel van ons zijn alweer een maand aan het thuiswerken. Nu we onze draai hebben gevonden op het gebied van werk is het ook belangrijk om dit te doen op het gebied van gezondheid. Fysieke gezondheid is goed te onderhouden door veel te bewegen, maar hoe onderhoud je eigenlijk je mentale gezondheid? In deze blog geven we 5 tips om je mentale gezondheid thuis te trainen.

 

  1. Denk aan leuke/positieve momenten

Er zijn genoeg dingen om je druk over te maken, dit eist enorm veel brainspace en vraagt veel energie. Door aan de leuke momenten in het leven te denken word je vrolijker en sta je positiever in het leven. Wanneer je positief denkt, maken bepaalde hersencellen endorfine aan. Endorfine heeft een pijnstillend effect. Daarnaast is endorfine verantwoordelijk voor hoeveel geluk je ervaart. Hoe meer endorfine, hoe meer geluk. Denk dus even aan die leuke vakantie of denk aan die dag dat je jouw eerste auto had gekocht, dit soort kleine herinneringen maken je brein heel gelukkig.

 

  1. Neem genoeg rust

De hele dag druk in de weer zijn met 100 verschillende dingen is niet bepaald goed voor je brein. Pak daarom af en toe je ontspanningsmomenten. Door dit te doen kun je mentaal tot rust komen, je ‘mentale batterij’ kan dan even opladen. Een powernap, meditatiesessie of een rondje wandelen zijn goede voorbeelden van mentale rustmomenten.

 

  1. Beweeg genoeg

Uit meerdere onderzoeken is het gebleken: bewegen is niet alleen goed voor je fysieke, maar ook voor je mentale gezondheid. Bewegen zorgt er onder andere voor dat je beter om kan gaan met stress. Daarnaast verkleint het ook de kans op een depressie. Dit komt doordat bewegen ook zorgt dat er endorfine stofjes worden aangemaakt. Het zorgt ervoor dat je een goed gevoel ervaart en het de pijn onderdrukt. Het onderdrukt pijn doordat endorfine voorkomt dat er cortisol wordt aangemaakt, dit is een stresshormoon en slecht om hiervan teveel in het lichaam te hebben. Kortom, trek je sportieve outfit aan en ga lekker sporten.

 

  1. Creëer een routine

Mensen zijn gewoontedieren, we vinden structuur gewoon erg fijn. Een vast patroon heeft een positieve uitwerking op je mentale gezondheid. Een vast slaapritme, vast ochtendritueel of dagelijks sportpatroon kan veel verschil maken! Een chaotisch schema kan een oorzaak zijn tot stress. Een routine zorgt ervoor dat je de dingen die je moet doen zo efficiënt mogelijk kan uitvoeren. Daarnaast kost het je hersenen minder energie als je een vaste routine heb.

 

  1. Leg je mobiel even weg

BZZT, daar gaat je mobiel weer. Het is eigenlijk de hele dag door een onuitputbare bron van prikkels. Het haalt je uit je focus en kost veel headspace. Leg ‘m daarom af en toe weg. Bepaal voor jezelf bijvoorbeeld dat je 3 keer per dag, op gezette tijden, op je mobiel mag kijken. Hierdoor kun je beter focussen en mentaal even ontspannen. Echt het proberen waard!

Veel succes met het trainen van je mentale gezondheid!