Voorkom onnodig en ongezond snacken

Een bakje chips, een paar stukken chocola of wat koekjes: vaak kom je in de verleiding om ongezond te eten buiten je maaltijden om. Soms heb je ècht even ergens zin in, soms eet je omdat je niets beters te doen hebt en soms eet je zonder dat je er echt bij nadenkt. Genoeg redenen om tussendoor te snacken dus. Hoe kan je dit voorkomen? Wat zijn alternatieven voor deze ongezonde snacks? Laten we dat eens uitzoeken.

In principe heeft je lichaam geen tussendoortjes nodig. Als je drie maaltijden per dag eet, vergaart je lichaam genoeg brandstof om de dag door te komen. Wel is het belangrijk om goed de verschillende maaltijden te volgen. Sla jij altijd je ontbijt over? Dan breng jij jezelf meer in de verleiding om toch even een tussendoortje te nemen. Hetzelfde geldt voor de lunch en het avondeten. Wij hebben enkele tips voor je om te voorkomen dat je door de dag heen onnodig eet, of heel veel behoefte hebt aan die late night snack.

Let beter op tijdens het boodschappen doen
We beginnen simpel: Haal minder ongezonde dingen in huis. Op zijn tijd een keer cheaten mag natuurlijk, maar wanneer je heel veel lekkere dingen in huis haalt, breng jij jezelf continu in de verleiding. Daarnaast is het gevaarlijk om boodschappen te doen met een lege maag. Je ziet allemaal lekkere dingen en dan is het verleidelijk om hetgeen wat je lekker vind in je mandje te stoppen. Vergeet niet: als je iets in je mandje stopt, gaat je honger niet weg. Daardoor haal je meer ongezond eten in huis, dus probeer hierop te letten.

Plan je maaltijden in
Wanneer je van tevoren uitstippelt op welke momenten je gaat eten, komt het minder vaak voor dat je op een ‘onaangekondigd’ moment iets te eten pakt. Daarnaast verbeter je hiermee je eetpatroon, doordat je een ritme voor jezelf creëert.

Stay hydrated
Heb jij het gevoel dat je honger hebt? Neem in plaats van een snack eens een glas water. Op sommige momenten denken we dat we honger hebben, maar eigenlijk is ons lichaam uitgedroogd en hebben we water nodig. Probeer het eens uit, misschien helpt het!

Vervang je ongezonde snack met een gezond alternatief
Vooruit dan, als het je echt niet lukt om van de snacks af te blijven, hebben we ook nog een andere oplossing voor je. Als vervanging voor de vette hap die je normaal pakt, zijn er verschillende alternatieven om gezond te snacken. Denk aan een portie fruit, zelfgemaakte soep of een portie snackgroenten.

Kortom, genoeg manieren en redenen om te stoppen met onnodig snacken. Gebruik deze tips en ga lekker gezond aan de slag. Juist in deze tijd is het extra belangrijk om goed op jezelf en je gezondheid te nemen. Lees de blog nog een keer rustig door, pak als je het nodig hebt een stukje fruit erbij en verbeter je eetpatroon!