Focus op wat er wél kan

Terug in de lockdown. Opnieuw een mentale dreun, maar wel noodzakelijk. Hoe gaan we ons door deze nieuwe lockdown slaan? Het is belangrijk om te focussen op wat wél kan in plaats van wat niet. Wat positiviteit is hard nodig en daarom geven we je een aantal tips om mentaal en fysiek fit te blijven deze uitdagende tijden.

  1. Zorg voor dagstructuur: Het hebben van een dagstructuur is belangrijk voor de mentale gezondheid. Maak aan het begin van de dag een to-do list, plan je lunch in en weet op welk tijdstip je wilt gaan sporten. Houd zoveel mogelijk controle over je dag en vul het in met activiteiten waar jij energie van krijgt.
  2. Maak fysieke activiteit een prioriteit: De sportscholen zijn gesloten en groepslessen mogen momenteel niet, maar gelukkig kan bewegen overal. We weten allemaal dat bewegen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid van de mens. Blijf ervoor zorgen dat je dagelijks beweegt op een manier die jij graag doet. Dit kan een online yoga-sessie zijn, een wandeling met de hond, een 10 minute ab-workout of een rondje hardlopen. Het moet een workout zijn waar jij energie uit haalt en als leuk ervaart. Plan je fysieke activiteiten dagelijks in op vaste momenten om jezelf verantwoordelijk te houden zodat je de workout ook daadwerkelijk gaat doen.
  3. Creëer geluksmomenten: Door deze nieuwe lockdown kan het leven eentonig aanvoelen en mis je bepaalde geluksmomenten. Een spontaan belletje van een vriend of vriendin om iets leuks te gaan doen of even lekker gezellig het park ingaan doet wonderen. Gelukkig kan je zelf in deze tijd je eigen geluksmomenten creëren! Bel een vriend, familielid of collega die je een lange tijd niet hebt gesproken, maak een doelenlijstje voor 2021, stuur een bloemetje of kaartje naar een vriend of vriendin die je erg mist, ga de natuur in, ga lekker lezen of maak je lievelingsgerecht. Energie ontstaat door in je dagelijkse routine ruimte te maken voor uitdaging en afwisseling. It’s about the small things in life.
  4. Beoefen dankbaarheid: ‘Focus on what you have, not on what you don’t have’. Dankbaarheid is een belangrijk onderdeel van gelukkig zijn. Des te vaker jij je dankbaar voelt, des te gelukkiger je zal zijn. Het is belangrijk in deze tijd om aandacht te besteden aan de mooie momenten in het leven. Dit kan je doen door elke dag drie dingen op te schrijven waar jij dankbaar voor bent. Ervaar hoe je perspectief op je situatie verandert en voel het geluk door je aderen stromen!
  5. Denk in oplossingen, niet in problemen: Het is voor iedereen weer een zware dobber om in lockdown te gaan waardoor je snel in een negatieve spiraal kan komen. In deze tijd is het extra belangrijk om te denken in oplossingen en niet in problemen. Hoe graag we het ook willen, we kunnen de huidige situatie niet veranderen. Het is daarom belangrijk om te focussen op je eigen cirkel van invloed. Je hebt controle over hoe je zelf reageert op de corona maatregelen, hoe je ontspanning of afleiding zoekt, of je een positieve houding houdt, activiteiten bedenkt die je energie geven en of je vriendelijkheid en dankbaarheid uit naar anderen.

We hopen dat je wat hebt aan deze tips om mentaal en fysiek deze tweede lockdown door te komen. Het belangrijkste is dat je je focust op waar je wél controle over hebt. Energie die gaat naar zaken waar je geen controle over hebt, vraagt veel maar levert weinig op. Let daarom goed op je eigen energie en blijf positief. We steunen elkaar in deze tijd en komen hier samen uit!