Blue Monday: 8 tips om deze dag de baas te zijn

De feestdagen zijn voorbij, de dagen zijn nog steeds kort, de zomer is nog ver weg en natuurlijk, de coronacrisis. Volgende week is de derde maandag van januari, de meest deprimerende dag van het jaar. Tenminste, dat beweert de Britse psycholoog Cliff Arnall. Klinkt nou niet echt veelbelovend, daarom geven we acht tips om deze dag de baas te zijn! 

Met behulp van een wetenschappelijke formule berekende Britse psycholoog Cliff Arnall in 2005 dat op de maandag van de derde week van januari, mensen het minst gelukkig zouden zijn. De reden hiervoor is dat de goede voornemens niet zijn volgehouden, de dagen kort zijn en de feestdagen voorbij zijn. Of het wetenschappelijk bewezen is blijft de vraag, veel critici denken dat het vooral bedacht is als PR-stunt. Maar mocht je toch niet helemaal lekker in je vel zitten door bijvoorbeeld de coronacrisis of wil je goed voorbereid de Blue Monday in, geven we je acht tips om jezelf op te vrolijken! 

  1. Blijf werken aan je goede voornemens: Als je je goede voornemens nog niet heb gehaald, is er geen reden voor paniek. We zitten nog maar drie weken in het nieuwe jaar, tijd zat. Probeer je doelstelling in kleine stappen te verdelen, zodat je dagelijkse taken creëert om te werken aan dit doel. Door het behalen van deze taken voel je je goed en ben je weer een stap dichter bij je grote doel.
  2. Uitgebreid lunchen: Maak een lekkere en gezonde lunch die je door de Blue Monday kan helpen. Kies producten die je lekker vindt en neem de tijd voor deze lunch. Plan een uur in en ga na de lunch een korte wandeling maken. Zo voel je je de rest van de dag weer fris en fruitig. Gun jezelf wat extra tijd deze dag.
  3. Doe vandaag dingen die je een goed gevoel geven: De dagelijkse taken van de mens nemen al genoeg tijd in beslag, daarom is het belangrijk om gedurende de dag dingen te doen die je leuk vindt. Maak een heerlijke smoothie, eet bij vrienden, verwen jezelf met een bad of kijk je favoriete serie. 
  4. Lach: Er is geen beter medicijn dan lachen, vooral op zo’n dag als een Blue Monday! Kijk een grappige film, lees een komisch boek of bel die vriend/vriendin waarvan je weet dat je een glimlach op je gezicht krijgt. De positieve energie die je uitstraalt, krijg je dubbel en dwars terug.
  5. Ga sporten: De voordelen van sporten hebben we al vaak genoeg benoemd en geven een boost aan je stemming. Beweeg een halfuurtje en voel de gelukshormomen door je lijf gieren.
  6. Uit dankbaarheid: Zodra je niet lekker in je vel zit, schrijf dan met pen en papier op waar jij dankbaar voor bent of dingen die je gelukkig maken. Op deze manier zet je alles weer in het juiste perspectief en ontdek hoe mooi je leven eigenlijk is. Count your blessings, not your problems.
  7. Geef liefde: Knuffel je vriend/vriendin/gezinsleden waar je mee in één huishouden zit. Bel een vriend op en vertel hoe belangrijk hij/zij voor je is. Ervaar het gelukshormoon oxytocine en door liefde te geven ben jij Blue Monday zeker te baas.
  8. Doe mee aan de Blue Monday Energy Walk: Samen met Circl zorgen wij ervoor dat jouw Blue Monday een vrolijke, energieke dag wordt. Jij kunt namelijk gratis deelnemen aan onze Online Blue Monday Energy Walk op maandag 18 januari van 15.00-15.30 uur. Meer informatie en aanmelden kan via de deze link.

Wees met deze tips de Blue Monday de baas en maak van deze dag een bom positiviteit! Heb jij nog leuke tips om deze Blue Monday door te komen? Laat het ons dan weten.