Baas over eigen telefoon

Afhankelijk zijn van je telefoon is een probleem waar veel mensen tegenwoordig mee rondlopen. Een telefoon is bruikbaar voor bijna alles. Van een avondje Netflix tot een telefonische meeting: met een paar klikken op je scherm ben je waar je moet zijn. Super handig zo’n telefoon, maar wat zijn de negatieve gevolgen? Wat voor impact heeft je mobiel op je mentale gezondheid? Wat zijn de effecten van de steeds groeiende populariteit van social media? Na het lezen van dit blog weet je alles over de positieve en negatieve effecten en ben jij baas over je eigen telefoon. 

We zitten dagelijks heel wat uren naar een beeldscherm te kijken. Is het niet je laptop voor werk, dan is het je telefoon. Is het niet je telefoon, is het de televisie. Wat is hier het gevolg van voor je vitaliteit? De verslaving aan de telefoon is er bij velen langzaam ingeslopen. We maken er al snel een gewoonte van om in de avond even onze mails te checken en om te reageren op social media. Dit zorgt ervoor dat je hersenen altijd ‘aan staan’ en dit leidt vaak tot overprikkeling. Voortdurende overprikkeling kan leiden tot stress. Op de lange termijn loop je het risico om mentale problemen op te lopen, zoals een burn-out.

Ook de populariteit van sociale media blijft groeien. Eén op de tien mensen geeft van zichzelf aan verslaafd te zijn aan sociale media. Desalniettemin heeft de telefoon ook veel voordelen en is het een handig hulpmiddel in de huidige maatschappij. Zo kan jouw telefoon ook een positieve rol spelen op het gebied van je mentale gezondheid. Er zijn verschillende manieren hoe jouw telefoon een meerwaarde wordt binnen je eigen vitaliteit. Download bijvoorbeeld eens een app die je helpt met mediteren of houd bij hoeveel kilometer je hebt hardgelopen en hoe snel je was. Je telefoon zorgt voor veel extra prikkels. Van te veel prikkels raak je gestrest en daardoor ga je minder goed presteren. Om onnodige stress door je telefoon te voorkomen, zijn er enkele tips om je telefoongebruik een minder groot effect te laten hebben op jouw gezondheid.

  • Geen e-mails of andere zaken checken tijdens het telefoneren en vergaderen.

Als je een telefoontje pleegt, ga dan niet tussendoor ook nog andere dingen op je telefoon doen. Dit zou je in een face to face gesprek ook niet doen, dus focus je op één ding. Het is slim om je focus niet te verleggen en zorg ervoor dat je de prioriteit legt bij hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent. Op deze manier zorg je dat je meer aandacht hebt voor je gesprekspartner(s) en je minder afhankelijk wordt van je telefoon. 

  • Spreek een blok af waarin je vliegtuigmodus aan zet.

Er zijn genoeg momenten op de dag dat jij je telefoon niet dringend nodig hebt. Spreek met jezelf een tijdstip af dat je een uurtje (of langer) offline gaat. Bouw dit langzaam op, zodat je er aan gewend raakt. Na een tijdje zul je merken dat jij je telefoon veel minder vaak nodig hebt dan je denkt!

  • Zet je meldingen uit.

Je telefoon praat de hele dag door tegen je. Van groepsappjes die aan meer dan 20 personen gericht zijn, tot meldingen met de vraag of je weer eens een keertje Candy Crush komt spelen. Probeer de meldingen die niet direct belangrijk zijn voor jezelf uit te schakelen. Zo kom je minder in de verleiding om continu op je telefoon te zitten. 

  • Social media is niet het echte leven

Je ziet de hele dag door berichten voorbij komen op social media en dat ziet er vaak perfect uit. De perfecte summerbody, het lekkerste eten en meer. Kortom; het perfecte leven. Velen vergelijken zichzelf met wat zij online voorbij zien komen. De tip van de dag: doe dit niet! Berichten op social media zijn slechts een momentopname en het is geen realistisch beeld van de echte wereld. Focus op je eigen leven en haal alles eruit wat erin zit, zonder jezelf met anderen te vergelijken.

Ga aan de slag met deze tips en maak je los van je telefoon. Zo ben jij niet meer de slaaf van je telefoon, maar is het slechts een handige tool om je leven makkelijker te maken.