De impact van de coronacrisis met Juliëtte van Hessen

Corona beïnvloedt al bijna een jaar ons werk. Thuiswerken, online meetings, collega’s missen en organisaties die amper het hoofd boven water houden. Uit onderzoek is gebleken dat er een groot verschil heerst tussen de impact die deze crisis op de medewerkers heeft. Zo valt het langdurig thuiswerken de één zwaarder dan de ander. Het gemis van collega’s bij jongeren is groot, de samenwerking met collega’s gaat niet altijd goed en met name mannen hebben moeite om zich thuis te concentreren. Hoe gaat het straks, wanneer we weer bij elkaar kunnen komen en een kopje koffie mogen drinken met onze collega’s? Hoe gaat het werken eruit zien na deze crisis? Hoe blijf je toch gemotiveerd in deze periode? Welke tips & tricks zijn er om je mentale fitheid te boosten? Juliëtte van Hessen, co-founder van Energy Up, geeft in dit interview antwoord op deze vragen, waardoor jij straks beter weet hoe jij meer voordeel haalt uit deze bizarre tijd. 

Wat zijn de voor- en nadelen van thuiswerken? 

In de afgelopen periode is gebleken dat het sociale aspect van werken op kantoor een veel grotere rol speelt dan we eerst dachten. De gezamenlijke lunch, gesprekjes bij het koffieautomaat en de discussies in een vergaderruimte: allemaal dingen die wegvallen door het thuiswerken. Kortom, we missen het sociale aspect. Een ander thema waar ik mij zorgen om maak, is de mentale gesteldheid van werkend Nederland. Veel mensen zitten de hele dag achter hun laptop. Vanuit bovenaf wordt niet altijd gestimuleerd om rust te pakken, waardoor werknemers het gevoel krijgen dat ze non-stop productief moeten blijven. Bovendien is er door het thuiswerken een hele dunne lijn ontstaan tussen wonen en werken.”

Wat wil je aan alle thuiswerkers mee wil geven? 

‘“Een groot voordeel is dat het eigen bioritme aangehouden wordt door de thuiswerkers. Als jij in de ochtend lekker werkt, begin vroeg en doe je focus taken dan. Neem een extra pauze of sport bijvoorbeeld in de middag. Of andersom. Het belangrijkst is om te doen waar jij je het beste bij voelt en je dag zo in te delen dat jij het productiefst werkt. Daarnaast zijn er een paar dingen die voor mij heel goed werken, zoals: meetings houden van 55 minuten in plaats van een uur, zodat je even een paar minuutjes op adem kan komen. Ook wandelend vergaderen is heel verfrissend, even lekker weg uit je bubbel. Als laatste is het belangrijk om aan het eind van de dag je laptop uit te zetten.”

Wanneer de pandemie voorbij is, wat zijn dan de blijvende veranderingen? 

“Ik denk dat de 9 tot 5 mentaliteit helemaal niet meer aan de orde komt. En terecht! Deze periode heeft ons laten inzien dat dit helemaal niet de meest efficiënte methode is om het meeste uit je werkdag te halen. Daarnaast verwacht ik ook dat thuiswerken niet meer verdwijnt, gezien het verschillende voordelen kent, zoals minder reistijd en het flexibel inrichten van de dag. We gaan naar een hybride vorm: mensen gaan een paar dagen per week naar kantoor om te verbinden met hun collega’s en voor de brainstormsessies. 

Ook wordt bij de nieuwe generatie Z het thema ‘plezier’ steeds belangrijker gevonden. De kantoren krijgen een andere functie: sociale ontmoetingsplekken om te brainstormen en een plek waar de werknemers de cultuur proeven van het bedrijf. Ik pleit ervoor dat organisaties zich hier al op voorsorteren.”

Wat geef jij werkgevers mee? Hoe kunnen zij zich al klaarmaken voor wat er komen gaat?

“Het succes van een organisatie is naar mijn idee grotendeels afhankelijk van de cultuur die er heerst. De bedrijfscultuur bestaat uit de (ongeschreven) regels, gewoonten en gedrag van een bedrijf. Wil je jonge mensen aantrekken en werknemers betrokken houden bij jouw organisatie? Dan is een sterke bedrijfscultuur van groot belang. Een sterke cultuur waarin van bovenaf wordt gestimuleerd dat werknemers vitaal en verbonden met elkaar werken. 

Energy Up streeft ernaar dat werknemers bij een bedrijf willen werken, omdat ze zich aangetrokken voelen tot de cultuur van het bedrijf. Helaas onderschatten veel werkgevers nog altijd het belang van de bedrijfscultuur. Deze cultuur wordt in het corona tijdperk op de proef gesteld. Wat wilt het management meegeven? Welke visie kent het bedrijf en welke kernwaarden passen hierbij? Doorleef deze visie met elkaar en zorg dat je de juiste cultuur doorvoert. Door het gevoel van een gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de organisatie is er bereidheid om er samen voor te gaan.”

Energy Up zet zich in voor het doorvoeren van een goede bedrijfscultuur, om werkend Nederland gezonder te maken. Wil je meer weten? Neem dan een kijkje op onze website!