Challenge of the Week: Reflecteer ‘s avonds op je dag

Een avond routine kan cruciaal zijn voor een gezond ritme. Met een goede routine slaap je beter en daardoor zit je lekkerder in je vel. Vorige week bespraken we enkele tips en tricks om een betere routine te creëren, deze week is het tijd voor actie. De challenge van deze week luidt als volgt: Reflecteer ‘s avonds op je dag.

Deze week ga je voordat je gaat slapen geen aflevering van je favoriete serie kijken, maar terugkijken op je dag. Door dit te doen, krijg je een beter inzicht in hoe jij je echt voelt en waar jij daadwerkelijk gelukkig van wordt. Je gaat merken dat het al snel een gewoonte wordt en dat je baat hebt bij het terugkijken op wat je allemaal meemaakt.

Vaak ga je doemdenken wanneer je in bed ligt. Je staat stil bij wat er mis ging en wat je allemaal fout hebt gedaan. Hier krijg je stress van en daardoor slaap je slechter. Aan de hand van enkele vragen maak jij voor jezelf duidelijk hoe jij alle gebeurtenissen die dag hebt beleefd. Door deze vragen te stellen, voorkom je dat je te lang gaat malen en dat je te lang stilstaat bij onnodige (negatieve) momenten.  

  •  Wat zorgde vandaag voor een glimlach op mijn gezicht?
    Lachen is gezond. Hoe vaker je lacht hoe gelukkiger je wordt, daarom is het goed om even stil te staan bij een moment wat voor jou een glimlach op je gezicht toverde. Merk je dat je deze momenten moeilijk kunt bedenken? Dan is dit een teken dat je meer plezier op moet zoeken. 
  • Welke personen of situaties putten mij uit?
    Bedenk voor jezelf welke mensen of momenten jou minder energie gaven. Maak vervolgens een actieplan hoe je dit gaat veranderen. Is dit niet mogelijk? Probeer dan een manier te bedenken waardoor je minder last hebt van deze situaties. Kom je er even echt niet uit? Blijf niet al te lang stilstaan en ga door met de volgende vraag.
  • Wat had ik niet hoeven zeggen?
    Soms zeg je iets en denk je meteen: ‘’Was dit wel de juiste keuze?’’ Sta even kort stil bij dit moment en bedenk wat je had gedaan als je het leven kon terugspoelen. Neem dit mee als leermoment voor situaties die zich later voor gaan doen.
  • Waar ben ik dankbaar voor?
    Tot slot: bedenk voor jezelf waar je dankbaar voor bent op die dag. Iedere dag hebben we geluksmomentjes die we vaak snel aan ons voorbij laten gaan. Door deze vraag te stellen, bedenk je weer even waar je dankbaar voor bent. Dit geeft motivatie om weer met frisse moed een nieuwe dag te beginnen.

Stel jezelf deze vragen en kom erachter of dit voor een betere kijk op je eigen leven zorgt. Beantwoord de vragen in je hoofd of schrijf het op, net wat bij jou past en waar jij je prettig bij voelt. Probeer deze methode uit en wie weet begin jij de volgende dag bomvol energie!