Challenge of the Week: Leg je telefoon een uur voor je gaat slapen weg

We hadden het er vorige week in onze blog al over: tegenwoordig zijn we onlosmakelijk verbonden met onze telefoon. Je neemt hem overal mee naar toe en je gebruikt hem voor belangrijke en onbelangrijke zaken. Vorige week bespraken we al enkele tips hoe je beter gebruik maakt van je telefoon, deze week maken we er een uitdaging van: Leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen weg. Waarom is deze challenge een echte uitdaging? Wat voor effect heeft je telefoon precies op je slaapritme? Hoe ga je ervoor zorgen dat je deze uitdaging makkelijk gaat halen? Lees verder en kom er achter. 

Ongeveer 10 tot 20 procent van de Nederlanders slaapt slecht. Meer dan 90 procent haalt de aanbevolen slaapduur van 7-9 uur per nacht wel, maar zij hebben vaak problemen met in slaap vallen en doorslapen. Daarnaast worden veel mensen vaak niet uitgerust wakker. Goede nachtrust houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Op korte termijn zorgt goed slapen voor een beter geheugen en meer concentratie.

Je raakt ook makkelijker afgeleid wanneer jij je telefoon bij je hebt voor je gaat slapen en dit kan op langere duur zorgen voor slaapproblemen. Voor sommige mensen is het heel normaal dat wanneer zij wakker worden midden in de nacht, zij even snel hun berichtjes checken. dit soort gewoontes leiden tot stress, slapeloosheid, slechte concentratie, geïrriteerdheid, en in sommige gevallen zelfs tot nachtmerries en hoofdpijn. Op lange termijn kan goed slapen het risico op hersenaandoeningen zoals depressie, beroerte en dementie verkleinen.

Door de steeds maar groeiende afhankelijkheid aan je telefoon, is het wegleggen ervan alles behalve een makkelijke challenge. Je telefoon zorgt voor prikkels die je de hele dag door opvangt. Denk aan vrienden die even vragen hoe het met je gaat, een reminder dat je nog een glas water moet drinken of een appje van je baas hoe laat je morgen op kantoor bent .

Deze prikkels zijn niet goed voor je slaappatroon en er wordt zelfs beweerd dat het kan leiden tot gezondheidsproblemen. De reden achter deze problemen is de telefoon die naast je ligt tijdens het te slapen. Door je telefoon vergroot je de kans dat zelfregulerende processen (zoals je hartritme of je biologische klok) uit hun ritme raken. 

Wanneer je ‘s avonds in bed ligt, pak je al snel je mobiel als je niet kunt slapen. Wanneer je telefoon niet naast je ligt op de momenten dat jij je nachtrust moet pakken, merk je waarschijnlijk al snel dat je veel minder behoefte hebt aan je telefoon dan je van tevoren dacht.

De challenge is om je telefoon weg te leggen een uur voor je gaat slapen. In plaats van het uurtje dat je normaal op social media aan het scrollen bent, ga je bijvoorbeeld een boek lezen. Een andere mogelijkheid om toch nog even iets te doen voordat je daadwerkelijk gaat slapen, is om een dagboek bij te houden. Schrijf bijvoorbeeld eens op wat je allemaal beleefd hebt, hoe jij je voelde die dag en wat je de volgende keer anders zou doen. Een stukje zelfreflectie, waar je normaal van denkt dat je daar geen tijd voor hebt.

Een beter slaapritme, dat willen we toch allemaal? Probeer deze challenge eens vol te houden en kijk wat voor effect het heeft. Wij zijn erg benieuwd of jouw slaappatroon een stukje beter is geworden na deze week. Succes!