Challenge of the Week: Kook met vergeten groenten

‘’Twee ons groente en twee stuks fruit, dan houden we het een stuk langer uit’’. Dit is een uitspraak die vele van jullie vast wel herkennen. Uit groenten en fruit haal je de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Het beeld van groenten is in de loop van de jaren redelijk ‘standaard’ geworden. Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan is het verfrissend om eens wat nieuws te proberen. Wanneer aan jou gevraagd wordt om de eerste drie groenten op te noemen die in je opkomen, komen de antwoorden pastinaak, aardperen en rammenas dan in je op? Zo niet, dan is deze challenge een perfecte uitdaging voor jou: kook deze week met vergeten groenten.

Vitamines en mineralen zorgen voor een goede werking van ons lichaam en een tekort zorgt ervoor dat je ziek wordt. Op het gebied van groenten is het belangrijk om te variëren. In elke groente zitten verschillende vitamines. Bij vergeten groenten draait het vaak om groenterassen van een flink aantal jaren terug. Groenten die tientallen jaren geleden werden gegeten door je overgrootouders, maar die we vandaag de dag niet meer zo snel eten. Eigenlijk best spijtig, want deze groenten zitten vol met smaak en er zijn genoeg bereidingswijzen. Bovendien zitten hier ook weer andere voedingsstoffen in en is het mogelijk om je met een aantal ‘vergeten groenten’ uit te sloven in de keuken. Er zijn een hele hoop vergeten groenten, waar je waarschijnlijk niet vaak van hebt gehoord. Een paar voorbeelden waar je deze week mee aan de slag kan gaan, zijn:

Pastinaak
Dit is een vergeten groente die de laatste jaren steeds bekender wordt. Pastinaak is eigenlijk de voorloper van de aardappel. De pastinaak heeft een zoete, anijsachtige smaak. De pastinaak is te gebruiken bij stamppotten, soepen en zoete gerechten. 

Rammenas
Deze vergeten groente gaat ver terug in de tijd. Meerdere duizenden jaren voor Christus werd deze groente geteeld door de Egyptenaren. Rammenas lijkt een beetje op radijs, alleen is de rammenas iets minder sterk van smaak en steviger. Deze groente kun je rauw gebruiken voor in salades, maar hij is ook goed te koken, stoven en roerbakken.

Mierikswortel
De mierikswortel is nog altijd erg populair in Aziatische gerechten. Het heeft een frisse en pittige smaak. Deze groente is erg smaakvol en kan geraspt gebruikt worden in verschillende gerechten. Daarnaast wordt mierikswortel vaak gebruikt om een sausje van te maken bij gerechten als vis en rauwkostsalade. 

Aardperen
Je kunt geen appels met peren vergelijken en zo zijn aardappels een aardperen ook totaal verschillend. Aardperen hebben een zoete en nootachtige smaak en zijn op allerlei manieren te bereiden. Denk aan een puree, een lekkere soep of roosteren in de oven.

De bovengenoemde voorbeelden zijn slechts een greep uit de selectie vergeten groenten waar je lekkere gerechten mee maakt. Probeer de volgende keer in de supermarkt eens te kijken naar de groenten waar je normaal voorbij loopt en ga er mee aan de slag. Er is online genoeg inspiratie te vinden. Wij zijn benieuwd naar jouw lekkerste ‘vergeten groenten’ gerecht!