Dit artikel kost gemiddeld 5 minuten om te lezen

Het is 7 uur in de ochtend. De wekker gaat af. Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich op dat moment moe. 15% voelt zich zelfs erg moe! (Bron: NSWO) Hoe zit dat bij jou? Word jij opgewekt wakker om aan een nieuwe dag te beginnen of voel jij je net zoals 55% van de Nederlanders niet uitgerust? Hoor jij bij die tweede groep, lees dan snel verder want wij geven je praktische tips die jou helpen beter te slapen.

Slaap is essentieel voor hoe we ons voelen, hoe we eruitzien en hoe we op werk presteren. Omdat het zo’n grote impact heeft op onze kwaliteit van leven is het belangrijk om je slaapkwaliteit te optimaliseren. De hoeveelheid slaap die een persoon nodig heeft varieert per persoon en fluctueert tijdens verschillende fases van het leven. Het kan beïnvloed worden door factoren zoals leeftijd, de hoeveelheid beweging en onze gezondheid.

Uit studies is gebleken dat de hoeveelheid slaap die een persoon per nacht nodig heeft varieert tussen de 4-10 uur per nacht. Het is dus essentieel om voor jezelf te ontdekken hoeveel slaap je nodig hebt om opgeladen aan een nieuwe dag te kunnen beginnen. Omdat je lichaam niet kan wennen aan minder slaap, zal je een slaapschuld opbouwen als je minder slaapt dan jouw lichaam nodig heeft. Je energielevel zal dan gaandeweg dalen met alle negatieve gevolgen voor je gezondheid van dien.

Omdat wij jouw energielevel willen verhogen (we zijn tenslotte Energy Up!), hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet op basis van 4 pijlers: omgeving, mindset, voeding & sport.

  1. Omgeving
  • Maak van je slaapkamer een slaaptempel. Zorg dat de kamer volledig donker is, koel (het liefst tussen de 18 – 22 graden) en stil. Een opgeruimde kamer geeft rust.
  • Koop een wekker en laat je mobiele telefoon buiten je slaapkamer. Het blauwe licht dat van het scherm straalt zorgt ervoor dat je langer wakker blijft.
  • Gebruik je slaapkamer alleen voor slapen en seks.
  1. Mindset
  • Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je je ontspannen voelt, zowel fysiek als geestelijk. Als je dingen aan je hoofd heeft waar je mee zit voor het slapen gaan, schrijf deze dan van je af voordat je naar bed gaat.
  • Doe ontspanningsoefeningen voordat je gaat slapen. Dit kan bijvoorbeeld door meditatie, ademhalingsoefeningen of visualisatie.
  1. Voeding
  • Zorg ervoor dat je minimaal 2 uur voordat je gaat slapen, klaar bent met het avondeten.
  • Vermijd eten en drinken dat cafeïne, alcohol of suiker bevat (thee, koffie, cola, energie dranken) 3 uur voor je bedtijd.
  • Eet geen ongezonde snacks voordat je gaat slapen, dit verhoogt je bloeddruk en hartslag. Heb je nog honger, eet dan een handje ongebrande en ongezoute noten, groenten of wat yoghurt. Calcium heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Een glas warme melk voor het slapen gaan werkt extra slaapverwekkend.
  1. Sport
  • Beweeg regelmatig gedurende de dag. Hierdoor is je lichaam vermoeider in de avond en val je gemakkelijker in slaap.
  • Probeer de laatste 3 uur voordat je naar bed gaat niet meer te sporten omdat dit juist je lichaam stimuleert. Beweeg dus bij voorkeur in de ochtend, middag of het begin van de avond.
  • Slechts 20 minuten per dag van een rustige duuractiviteit (joggen, fietsen, zwemmen, dansen etc.) is al voldoende om je gelukkiger te voelen en beter te slapen.

Ter afsluiting hebben we nog een tip om meer inzicht te krijgen in jouw slaapkwaliteit. Download de app Sleep Cycle en ontdek hoeveel uren jij slaapt en hoe de kwaliteit van je slaap is. Welterusten alvast!