Je leest dit artikel gemiddeld in 2-3 minuten.

Onze trainer Kim Oostendorp schrijft deze week de blog over mindtraining. Ze geeft de workshop ‘Master your Mind’ en heeft haar eigen bedrijf Mindtrainers.

Even een moment van zelfreflectie, hoe is het vandaag met je en waar komt dit door? Zijn het mogelijk de omstandigheden die jou vrolijk, gespannen, druk of juist verveeld maken? Elke dag komen er verschillende omstandigheden op je af waar je niet altijd controle over hebt. Die omstandigheden kunnen gedachten en gevoelens van spanning, irritatie of zelfs angsten opleveren. Zonder dat we dit realiseren is onze focus negatief en onze ervaring ook.

We zijn ons er niet altijd bewust van hoe onze mind functioneert en dat wij automatisch reageren. We weten vaak niet dat we hier iets aan kunnen doen. In realiteit heb je echter wel degelijk invloed op hoe jij de situatie beleeft en hoe je hiermee omgaat. Jouw mind is jouw besturingssysteem. Ongetemd en op de automatische piloot creëert je mind hoe jij denkt, voelt, beleeft en leeft. Wij mogen best wat waakzamer worden van deze ongetemde mind want voordat je het weet beleef je een situatie geïrriteerd, verveeld, stressvol, verdrietig en zit je in een negatieve dip. Zonde, want dat is dus niet nodig!

Door je mind te trainen kan je jouw mind in dit soort situaties besturen waardoor je in je kracht blijft. Je mindset kun je trainen zoals je jouw fysieke lijf ook traint in de sportschool. Door dit elke dag opnieuw te doen zal je gaan ervaren hoe het is om echt controle te krijgen over jezelf en de omstandigheid en dat geeft positiviteit en vertrouwen in het leven.

De grote vraag is nu: Hoe pak je dit aan? Hoe zorg je ervoor dat je controle krijgt over jouw mind? Volg deze 3 stappen om daar een begin mee te maken:

  1. Start elke dag in de ochtend met het bewust richten van je aandacht op wat je uit de dag wilt halen? Lol, rust, energie, creativiteit, spontaniteit?
  2. Wat je uitstraalt, ontvang je ook terug. Wees jezelf hier bewust van, ook wanneer je in een negatieve mindset terecht komt. Realiseer je dat jij daar veel last van ervaart, laat het negatieve denken los en kies voor een positieve mindset.
  3. Herken de onnodige ‘kletspraat’ in je mind, veel vaker dan we denken herhalen we een verhaaltje onnodig in ons hoofd. Vergelijk het als een ronddraaiende grammofoonplaat en juist die gedachten leiden enorm af.

Hoe vaker je er dus bij stilstaat, hoe bewuster je gaat worden van je mind en jouw patronen. Wil je nog meer weten of een extra stap maken in het controleren van jouw mind en het creëren van jouw geluk? Daag jezelf dan mentaal uit en kies voor een mindtraining.

“The mind is like a parachute, it works best when it’s open” – Dalai Lama