Energy Up is de expert op het gebied van medewerkers-activatie. Dit doen we voornamelijk op de thema’s vitaliteit en werkgeluk. Stiekem hebben Jochem en Juliette ook een andere passie: Duurzaamheid. In het kader van duurzaamheid hebben wij de afgelopen 6 maanden in samenwerking met PwC een unieke experience gecreëerd: DE SDG DOME. Naast onze rol bij het ontwikkelen van het spelconcept zal Energy Up de komende weken de spelleiding verzorgen om dit belangrijke thema op een luchtige en speelse manier lading te geven.

Mensen meenemen in de urgentie van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en ze tegelijkertijd laten zien dat nieuwe technologie oplossingen kan bieden voor grote mondiale problemen. En dat iedereen persoonlijk in actie kan komen.

Dat is de bedoeling van de SDG Dome die PwC vanaf 12 februari in de hal van haar hoofdkantoor in Amsterdam heeft staan. Hoofd duurzaamheid Wineke Haagsma van PwC: We willen mensen echt raken’.

 

Een virtuele reis langs gevolgen menselijk handelen

De SDG Dome is een koepelvormige ruimte waarop de wereld is afgebeeld en die groot genoeg is om acht bezoekers tegelijkertijd plaats te laten nemen. Een 360 gradenscherm vormt de wanden van de Dome en door middel van een VR-bril worden de bezoekers meegenomen op een tocht. De virtuele reis raast langs alle gevolgen van ons menselijk handelen, variërend van de vernietiging van het regenwoud, de vervuiling van drinkwater tot de productie van goedkope goederen in sweatshops.

Als de bezoekers figuurlijk gesproken weer in de Dome zijn teruggekeerd, doen zij een game waarmee ze proberen zo snel mogelijk de werelddoelen van de VN op te lossen. Wie kent de wereldproblemen? Wie weet welke technologie je kunt inzetten om deze issues op te lossen? Wineke Haagsma: ‘We willen mensen echt raken en virtual reality leent zich daar geweldig voor. De manier waarop wij het inzetten, geeft een positieve ervaring over wat je kunt doen om bij te dragen aan de oplossing van problemen.’

Iedereen kan bijdragen aan behalen SDG’s

De Dome is bedoeld als een experience, waarbij al je zintuigen worden geprikkeld en mensen meer te weten komen over wat de grote wereldproblemen zijn. Tegelijkertijd laat de Dome zien dat nieuwe technologieën mogelijkheden bieden voor oplossingen én dat iedereen kan bijdragen. ‘We willen hiermee laten zien dat acties van bedrijven, overheden, andere organisaties, maar ook van individuele burgers impact hebben. Dat je maatschappelijke thema’s kunt meenemen in alles wat je doet,’ legt Haagsma uit.

‘Als je denkt aan de plastic soep in oceanen, de opwarming van de atmosfeer, het smelten van de ijskappen, de afschuwelijke honger in sommige regio’s en de verspilling in andere gebieden, loop je het risico verlamd achter te blijven. Want waar moet je beginnen? Wat kun je doen? De Dome helpt wereldwijde problemen juist weer kleiner te maken, ze dichter bij huis te brengen en ze daardoor ook concreet en hanteerbaar te maken.’

‘De SDG Dome helpt wereldwijde problemen weer kleiner te maken, ze dichter bij huis te brengen en ze daardoor ook concreet en hanteerbaar te maken.’

Wineke Haagsma, hoofd duurzaamheid PwC

Dome helpt bijdrage aan SDG’s te concretiseren

PwC wil bijdragen aan het oplossen van belangrijke problemen en bouwen aan vertrouwen in de maatschappij. Dit is volgens Haagsma een van de manieren om die purpose waar te maken. ‘Wij zien in onze praktijk en in onderzoeken die we doen, dat veel organisaties moeite hebben om de SDG’s te integreren in hun strategie en dat ze het lastig vinden om hun eigen bijdrage te concretiseren. Ook die proberen we op een positieve manier enthousiast te maken voor de SDG’s, net als de scholieren die zich ook al aangemeld hebben voor een bezoek aan de Dome. Daarom hebben we de Dome leuk gemaakt. Wij denken dat positieve actie en het gevoel dat je iets kunt doen, uiteindelijk het langste duurt.’

Wilt u meer informatie over de SDG Dome? Stuur dan een mail naar cr.office@nl.pwc.com