Het ontvangen van een lach van een wildvreemde op straat, bloemen krijgen van je vriend, een warme zonnestraal op je huid en de eerste slok van je warme koffie…… Sta je weleens stil bij dit soort kleine geluksmomenten die je de hele dag kunnen laten stralen? Het zijn de positieve emoties die zorgen voor dit heerlijke gevoel. Hoe kunnen we zorgen dat we vaker bewust worden van dit soort fijne momentjes?

Bij het hebben van positieve emoties zoals blijdschap, enthousiasme, hoop en liefde, zal je merken dat alles om je heen er mooier uitziet en je positiever denkt. Ren je bijvoorbeeld naar de trein en mis je deze net op het laatste moment, dan kan je dit ervaren als ‘geen probleem’ omdat je mindset staat op stand: positief. Vervelende dingen ervaar je niet als vervelend en van de kleine dingetjes in je omgeving kan je extreem genieten. Ook hebben emoties invloed op je lichaam, zoals je hartslag, ademhaling en weerstand. Een positieve instelling heeft een positief effect op je weerstand. Positief ingestelde personen herstellen sneller en zijn minder vatbaar voor ziektes. Daarnaast heeft een positieve mindset invloed op je lichaamshouding. Je straalt meer zelfverzekerdheid en energie uit wanneer je blij bent.

Het ervaren van een positieve mindset heeft een hele hoop voordelen, hoe gaan we zorgen dat we bewust zijn van onze positieve mindset zodat we daadwerkelijk meer positieve emoties ervaren? Hiervoor gaan we gebruik maken van onze gedachtes. Gedachtes roepen de hele dag door emoties op. Wanneer je bijvoorbeeld terugdenkt aan die bloemen die je hebt gekregen van je vriend, krijg je spontaan weer die lach op je gezicht. Deze gedachte in de vorm van een gebeurtenis uit het verleden kan gevoelens oproepen van liefde, blijdschap en dankbaarheid. Op deze manier kan je ook aan andere geluksmomenten denken om positieve gevoelens op te roepen. Je gedachtes werken als een soort spier. Als je ze traint om positief te denken, dit bewust gaat trainen, wordt het steeds makkelijker om positief te denken. Oefening baart kunst. Hoe vaker je je positieve mindset traint, hoe vanzelfsprekender dit wordt. Straks zie je altijd het glas als halfvol in plaats van halfleeg.

Volg deze 3 stappen om je positieve mindset te trainen:

  1. Reflecteer voor je naar bed gaat hoe jouw dag ging en hoe je je daarbij voelde.
  2. Schrijf in een schriftje 3 positieve emoties op, die je die dag hebt ervaren en waardoor je je zo voelde.
  3. Ervaar hoe dit is na een maand. Herken je je positieve emoties wanneer je ze hebt?

Tip: heb je een partner, doe deze oefening samen voordat je naar bed gaat.

We willen juist een positievere mindset en ons hier meer bewust van zijn. Positieve emoties kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van vaardigheden en beschermen tegen de negatieve effecten van stress. Denk jij constant terug aan een negatieve gebeurtenis, dan roep je steeds negatieve emoties op. Wees daarop waakzaam. In Nederland is stress op het werk beroepsziekte nummer 1 (Rijksoverheid). Negatieve gedachtenspinsels die constant terugkomen verergeren stress. Op dit moment kan jij je leven veranderen en nog mooier maken door positiever te denken en bewust te zijn van je positieve mindset. Train daarom elke dag deze positieve mindset en wees je bewust van de mooie dingen in je leven.