Ping! Een berichtje! Mijn telefoon licht op. Mijn aandacht wordt meteen getrokken. Wie zou het zijn? Zal ik meteen even kijken en reageren óf laat ik de telefoon lekker naast me liggen? Het is moeilijk om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen. Uiteindelijk besluit ik toch maar even om het appje te bekijken en scrol ik ook meteen naar beneden om alle berichtjes te checken. Als ik dan toch bezig ben, doe ik meteen een snelle Facebook check om te kijken of ik nog wat gemist heb. Herken jij jezelf toevallig ook in deze schijnbaar onschuldige situaties? Dan hebben we helaas minder goed nieuws voor jou…

We leven in een tijd waarin informatie overal te vinden is. Door de komst van het internet, kunnen we elke minuut van de dag online zijn. Via onze smartphones nemen we veel meer informatie tot ons dan 10 jaar geleden. Als we op de bus staan te wachten, checken we eerder onze smartphone dan dat we even ‘niets’ doen. Onze behoefte naar informatie wordt elke dag groter en dit kan leiden tot infobesitas.

Infobesitas is “een obsessieve neiging om telkens weer op zoek te gaan naar nieuwe informatie”. Tegenwoordig krijgt men op dagelijkse basis een overvloed aan informatie binnen. Dit komt voornamelijk door de smartphone. De term “infobesitas” is een combinatie van een overvloed aan informatie en de term obesitas (overgewicht). Bij onze drang naar informatie speelt sociale druk een grote rol en vooral jongeren zijn hier gevoelig voor. Denk hierbij aan het missen van wat zich afspeelt bij vrienden, de angst om er niet bij te horen of niet mee te kunnen praten. Dit klinkt wellicht niet zo heel ernstig, maar heeft wel een grotere impact dan je zou denken.

Het brein kent een grens voor de hoeveelheid informatie dat het kan opnemen en verwerken. Wanneer we meer informatie binnen krijgen dan ons brein aan kan, kunnen er op termijn zowel fysieke als mentale klachten optreden. Volgens The British Psychology Society heeft de frequentie waarmee iemand zijn telefoon checkt, invloed op zijn stressniveau- en daarmee zijn gezondheid. Zo checken wij gemiddeld vijf keer per uur onze telefoon en een kwart van de Nederlanders beweert te veel bezig te zijn met de smartphone. Daarbij leidt de druk om altijd bereikbaar te zijn tot meerdere klachten zoals verminderde creativiteit, oppervlakkiger denken en een slechtere concentratie. Het intensieve telefoongebruik kan ook slaapproblemen veroorzaken. Het licht van de telefoon, maar ook alle berichten en informatie die je nog laat binnen krijgt, kunnen ervoor zorgen dat je langer wakker ligt.

Hoeveel tijd besteed jij gemiddeld per dag aan het nutteloos staren naar je beeldscherm? Volgens een onderzoek van RTL Nieuws uit begin 2017 blijkt dat vier op de tien Nederlanders aangeven dat ze geen dag zonder hun telefoon kunnen. Toch beweert 70% van de Nederlanders zich te ergeren aan mensen die teveel op hun telefoon zitten. Dat er meer behoefte is aan minder telefoongebruik in Nederland laat een onderzoek van Intel Security ook zien. Hieruit blijkt dat ongeveer 40% van de Nederlanders tussen de 21 en 40 jaar geen behoefte hebben aan een vakantie met internet. Uit de conclusie van dit onderzoek kwam naar voren dat 63% van de Nederlanders een leukere vakantie bleek te hebben zonder internet op hun telefoon!

Ben jij ook iemand die geen dag zonder zijn telefoon kan? Wellicht besef je nu dat je vaker tijd kwijt bent aan jouw smartphone dan je zou willen. Dit kan confronterend zijn, maar ook een motivatie zijn om je smartphonegebruik in de toekomst te verminderen. Nu is natuurlijk de vraag: hoe zorg je ervoor dat je minder informatie op een dag binnenkrijgt en minder aandacht schenkt aan je mobiele telefoon? Wij hebben hieronder de 5 beste tips op een rijtje gezet:

  1. Er zijn speciale apps verkrijgbaar die bijhouden hoeveel tijd je spendeert aan snappen, appen en tweeten. Een paar voorbeelden van deze apps zijn BreakFree, Freedom en Forest die te downloaden zijn op jouw smartphone. Deze apps geven je inzicht in jouw smartphonegebruik.
  2. Plan per dag momenten in wanneer je wel of juist niet op jouw mobiel kijkt. Zo houd je rekening met de hoeveelheid tijd die je eraan kwijt bent.
  3. Het is lastig om de cirkel van bereikbaarheid te doorbreken. Je kunt proberen om te beginnen met een Digital Detox Day: vierentwintig uur offline en ervaar wat dit met je doet.
  4. Zet de notificaties van de social media apps uit zodat je minder afgeleid wordt. Wil je nog een stapje verder gaan? Verwijder dan zoveel mogelijk social media apps van je smartphone.
  5. Maak van jouw slaapkamer een telefoonloze zone. Gebruik je telefoon niet als wekker maar zet een ouderwetse wekker op je nachtkastje. Hierdoor vermijd je dat je in de ochtend meteen al bij het wakker worden je smartphone gaat checken.

Door middel van bovenstaande tips kan jij al veel veranderen aan deze informatievolle dagen. We hopen in de toekomst dat jij onze blogs wél blijft lezen, maar dat je daadwerkelijk minder aan het scrollen bent op internet. Lekker naar buiten of creatief bezig zijn in plaats van naar een scherm te staren. Daar worden we toch allemaal veel gelukkiger van?!