Coline Schoonbeek, diëtist/voedingskundige

De afgelopen jaren is voeding enorm ‘gehyped’ als ik het zo mag zeggen. Overal hoor je mensen praten over wat wel niet gezond eten is. In de media barsten discussies tussen foodies en wetenschappers los en er verschijnen steeds meer boeken en documentaires over de gevolgen voeding en de industrie op het milieu en onze gezondheid. Voeding lijkt een geloof te zijn geworden, zoals verschillende journalisten al beschreven.

Hier gaat het vooral om wát we eten en waarom: waarom moet je per se elke dag vlees eten als we weten dat dit niet goed voor het milieu is, en er ook zoveel alternatieven voorhanden zijn? Maar hóe we eten, dat verliezen we soms uit het oog.

In de Braziliaanse schijf van vijf zijn eetrichtlijnen opgenomen waarin wordt aanbevolen om bewust te eten, in gezelschap & om plezier en vaardigheden in koken en voedselbereiding te ontwikkelen. We zijn in Nederland zó gefocust op voedingsstoffen maar we zouden ons ook meer kunnen richten op voedingspatronen en eetgewoonten zoals de Brazilianen dat doen.

Je vraagt je misschien af waarom je dat zou doen. Je wilt immers feitelijk weten wat wel en niet gezond voor jouw lichaam is. Waar ik sterk in geloof is dat als je bewust leeft, jouw lichaam zelf heel goed aan kan geven wat (welke voeding) je op welk moment nodig hebt. Door onze gedachten en drukke levens, maar ook het voedselaanbod om ons heen en daar bovenop alle tegenstrijdige informatie lijken we het contact met ons lichaam kwijt te raken.

Maar hoe pak je dit aan? Hoe eet je meer bewust? Daarvoor heb ik wat praktische tools:

  • Werk aan je slaap- en waakritme! Wij zijn ingesteld om op een biologische klok te leven dus: sta iedere dag op dezelfde tijd op en ga op dezelfde tijd naar bed.
  • Eet regelmatig! Eet ook ongeveer op dezelfde tijden. Kies voor een licht ontbijt en een lichte avondmaaltijd. Neem wat langer de tijd om te lunchen, en eet een stevige lunch zodat je genoeg energie hebt om de dag door te komen.
  • Eet bewust! Probeer de eerste vijf minuten van je maaltijd niet te praten, eet van een kleiner bord, kauw 20 keer per hap en vermijd eten voor de TV of met je mobieltje op tafel.
  • Kies bewust! Ga nooit met honger naar de supermarkt. Ga ook eens naar een versmarkt voor je boodschappen en varieer zoveel mogelijk, met name in groente en fruit (tip: zorg altijd voor minimaal drie verschillende kleuren groente op je bord)
  • Maak er een feestje van! Nodig vrienden uit voor een kookavond: zoek een lekker recept uit, vraag of iedereen wat meeneemt en ga samen aan de slag.

Bewust eten zorgt voor meer genieten van eten, en die ervaring wil ik graag aan iedereen meegeven!