Je kent het vast wel, je hebt het enorm druk op werk door alle deadlines die aan het eind van de week af moeten. Je bent gestrest en probeert op een zo’n efficiënt en effectief mogelijke manier te werk te gaan. Je doet dit door te multitasken, want dit zou ervoor moeten zorgen dat je alles zo snel mogelijk af kan maken, toch? Is dit multitasken wel zo nuttig als we denken?

Voor een lange tijd werd multitasken gezien als een waardevolle vaardigheid, vooral op de werkvloer. Inmiddels is dit idee al redelijk achterhaald. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat we er niet alleen erg slecht in zijn, maar dat het ook een averechts effect kan hebben. Een onderbreking van je aandacht voor drie seconden is al voldoende om het aantal fouten dat je maakt te verdubbelen. Ons brein is simpelweg niet in staat om meerdere denkprocessen tegelijk uit te voeren – ook al denken wij vaak dat wij dat wel kunnen. Wanneer wij multitasken zijn we eigenlijk aan het “switchtasken” tussen het werkgeheugen en het langetermijngeheugen. Dit “switchtasken” kan ervoor zorgen dat je ‘s avonds uitgeblust in je bed ligt want het kost enorm veel energie!

Ons advies: ga vaker monotasken in plaats van multitasken. Niet alleen maakt monotasken je productiever, je maakt ook minder fouten en geeft jezelf meer rust. De challenge van deze week is dan ook om deze rust te pakken en maar één taak tegelijk uit te voeren. Dit zal ervoor zorgen dat je een stuk minder gestrest te werk zal gaan.