Is opstaan voor jou ook niet het hoogtepunt van de dag? Vind je stiekem niets fijner dan op de snooze-knop te rammen en nog héél even te blijven liggen? Het klinkt als een onschuldige gewoonte, maar je kunt het beter snel afleren.. Volgens neurowetenschapper en slaap consultant Els van der Helm is het slecht voor je nachtrust en een marteling voor je hersenen. Maar wat maakt het precies zo slecht?

Als je na het afgaan van je wekker nog steeds heel slaperig bent, betekent het dat je hersenen nog niet genoeg slaap hebben gehad. Waar het fijne gevoel vandaan komt om je weer om te draaien en verder te slapen, weten de slaapwetenschappers nog niet. Maar ze denken dat het komt doordat je hersenen je graag willen belonen voor het verder slapen. Wat ze wél weten is dat je hersenen een enorme overgang moeten maken als je wakker wordt door de wekker. Dus als jij je nog een keer omdraait om nog een paar hemelse minuten in je warme bed te vertoeven, moet je daarna weer uit je slaap gehaald worden..

Met de challenge van deze week willen we de kwaliteit van je slaap verbeteren. Dus op tijd naar bed, of juist zorgen dat je later op kan staan? Het kan beiden. Probeer in ieder geval consistente bedtijden aan te houden, dan is wakker worden ook een stuk gemakkelijker. Krijg je het niet voor elkaar om van die snooze-knop af te blijven? In de app Shleep vind je een module die het je in 10 dagen afleert. Bonus: de app is gratis!