Sta jij altijd net te laat op waardoor je geen tijd hebt om rustig te ontbijten? Je boterham met kaas smeren om onderweg op te eten, of je yoghurt met granola naar binnen gooien omdat je anders te laat aankomt op werk? Herkenbaar?

Zonde, want ontbijten is ontzettend belangrijk. De eerste maaltijd van de dag is niet zomaar bedacht. Ons lichaam heeft het ‘s nachts zonder eten moeten doen. Om goed te kunnen functioneren en presteren hebben we na het opstaan weer voedsel nodig. Een ontbijt zorgt ervoor dat we ons goed kunnen concentreren op het werk of op school. Ook zet een goed ontbijt de darmen aan het werk. Onderzoekers hebben de kwaliteit van de voeding van ontbijters en niet-ontbijters vergeleken. Mensen die ontbijten, krijgen meer vitamines en mineralen binnen. Zij komen dichter in de buurt van de aanbevelingen van voedingsdeskundigen voor vitamines, mineralen en voedingsvezel.

Met deze challenge van deze week willen we je uitdagen om eens rustig te gaan zitten voor je ontbijt. Je zult merken dat je beter proeft wat je eet en dat je sneller verzadigd raakt. Sta deze week 20 minuten eerder op zodat je de tijd kunt nemen om een ontbijt te maken. Ga vervolgens aan bijvoorbeeld de eettafel zitten en eet dan rustig je ontbijt op. Proef elke hap die je neemt en geef jezelf een compliment dat het je is gelukt om de tijd te nemen voor je ontbijt.

Wij wensen je veel succes met het uitvoeren van deze challenge!