We leven in de eeuw van de hyperconsumptie. Daarom doen we aan hamsteren en is weggooien lastig. Daarnaast geeft het kopen van iets nieuws een gelukzalige endorfine rush. Helaas is die rush kortstondig en draagt het niet bij aan ons gevoel van geluk op de lange termijn, maar we willen het wel blijven voelen.

Gelukkig zijn we niet helemaal verloren. Er zijn ook voorbeelden van mensen die wel tegenwicht bieden tegen al die reclame: de minimalisten. De boodschap die minimalisten ons meegeven is dat een opgeruimd en overzichtelijk huis ruimte en vrijheid in je hoofd geeft. Teveel spullen geven je stress en slokken je tijd en energie op.

Met de challenge van deze week willen we je uitdagen om ‘nee’ te zeggen tegen al het overbodige. Dit kan je al heel simpel doen door de mensen om je heen over je plannen te informeren. Zij kunnen jou helpen om op het ‘rechte’ pad te blijven als je de behoefte voelt om nieuwe spullen aan te schaffen die je niet nodig hebt. Maak het kopen van spullen weer écht speciaal en beperk het tot één keer per maand. Veel succes!