Herken je het gevoel dat je teveel MOET. Je moet presteren op werk, jezelf bewijzen en uitdaging creëren. Je moet voor de kinderen zorgen, je moet nog sporten en je moet vaker je vrienden zien. Je hebt plannen en verplichtingen en je weet even niet meer waar je moet beginnen. Het lijkt wel alsof je hoofd op elk moment kan overlopen waardoor je in de avond uitgeteld in je bed ligt.

Hallo, welkom in de wonderlijke wereld van stress! Een welbekend fenomeen bij menig mens. In de maatschappij van tegenwoordig word je alsmaar gepusht om stappen te ondernemen. Prima, want dit drijft jou om productief te zijn en te groeien als mens. Het probleem zit echter verschuild in het gevoel van controleverlies: je hebt deadlines maar komt écht tijd tekort, je werkgever heeft hoge verwachtingen en je vrienden willen meer tijd met je doorbrengen. Je planning staat dit alleen niet toe… Gevoel van controleverlies ontstaat doordat je hersenen constante herinneringen van je taken doorsturen, dit gebeurt voornamelijk op de momenten dat je weinig aan de situatie kan veranderen. En dit leidt tot stress.

Van alle werknemers voelt 15 procent zich wel eens ernstig vermoeid door het werk en meer dan de helft van de Nederlanders (57 procent) ondervindt wel eens lichamelijke klachten naar aanleiding van stress. Niet zo gek dus dat chronische werkstress beroepsziekte nummer 1 is. De gevolgen van stress uiten zich in zowel lichamelijke als geestelijke klachten, hierbij treedt ook vaak een verandering op in gedrag. Symptomen van chronische stress zijn onder andere vermoeidheid, slapeloosheid, hoge bloeddruk, angsten, paniekaanvallen, depressie en ga zo maar door. Heb je teveel aan je hoofd, dan is het hoofd koel houden het laatste wat op jouw takenlijstje staat. Dit heeft weer een lagere productiviteit en nog meer stress tot gevolg. Zo lijkt het net een vicieuze cirkel. Wij helpen je graag met de volgende 5 tips om stress beter te managen.

1. Maak een prioriteitenlijst
Loopt je brein over met taken die nog afgerond moeten worden? Order je gedachtes dan door deze van je af te schrijven. Pak je pen en papier of je computer erbij en maak een to-do-list met concrete acties per taak. Schep overzicht door prioriteiten te stellen of een einddatum te bepalen. Zo is voor jou duidelijk welke taken voorrang hebben en hoef je niet meer bang te zijn om wat belangrijks te vergeten.

2. Bepaal je grenzen en geef ze aan
Wie moeite heeft met grenzen aangeven krijgt vaak meer op zich af dan hij aankan. Herkenbaar? Ga hier dan bewust mee om en creëer rust en vrijheid door je grenzen duidelijk aan te geven. Probeert je werkgever je nieuwe taken aan te wijzen ook al zie je door de bomen het bos niet meer? Geef dan duidelijk aan dat jij het al druk genoeg hebt en durf de taken af te wijzen. Is het stressniveau al opgelopen? Wees dan niet bang om de hulp van je collega’s in te schakelen, je hoeft niet alles alleen te doen.

3. Verminder prikkels
We leven in een digitale wereld waar we tegenwoordig 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn. Wij moeten binnen 5 minuten reageren op appjes, telefoontjes gelijk beantwoorden en onze mailbox up-to-date houden. Dit creëert een enorme sociale druk. Dit is dan vaak ook de aanstichter voor een verslaving aan je mobiele telefoon – deze symptomen staan gelijk aan een gokverslaving. Je wacht op die ene beloning. Dit kan een email, een like, bericht of notificatie zijn. Je weet alleen niet wat het is, wanneer dit gebeurt en wat het effect zal zijn. Maar voor die ene kans op een endorfine shot, blijf je constant alert. Hoe je deze digitale stress kan verminderen? Verwijder overbodige messaging apps, zet je telefoon zoveel mogelijk op stil en maak je slaapkamer een smartphone-vrije zone. Op deze wijze word je minder snel afgeleid door prikkels van je mobiel en kan je overbodige stress gemakkelijk verminderen.

4. Zorg goed voor jezelf!
Vergeet ook niet om goed voor jezelf te zorgen, niemand anders doet het voor jou! Zorg daarom dat je voldoende slaap krijgt, gezonde voeding eet en genoeg in beweging blijft. Zo werk jij aan een vitalere jij, zowel mentaal als fysiek! Heb je ooit meditatie overwogen? Voor sommigen is dit een absolute no-go maar vooral in momenten van stress kan dit je helpen. Op deze manier krijg je eindelijk de kans om je hoofd even volledig leeg te maken, zo kan je stress de das om doen.

5. Ontdek waar jij ontspanning in vindt en maak hier tijd voor
Op de momenten dat we ontspanning het meest nodig hebben kiezen wij er vaak voor om deze aan de kant te schuiven. We hebben het te druk om tijd te maken voor onszelf en dat is waar we de fout in gaan. Bedenk wat jij het allerfijnste vindt om te doen en laat al je stress even los. Lees bijvoorbeeld een boek, luister je favoriete muziek of maak een mooie wandeling. Op deze manier maak jij je hoofd even leeg. Plan ook af en toe een ontspanningsmomentje in tijdens het werk. Ga weg van de werkplek om een kop koffie te halen, een wandeling te maken of met collega’s te praten. Dit is misschien moeilijk als je lekker aan het werk bent, maar je zult merken dat je scherper bent en met nieuwe creatieve inzichten terug aan het werk gaat.

Kan jij je nog wel eens laten meeslepen door stressvolle situaties? Volg deze tips structureel om stress beter van je af te kunnen zetten en je grenzen beter te bewaken. Een leven compleet zonder stress is misschien niet mogelijk, maar door goed voor jezelf te zorgen zet je de eerste stap naar een minder stressvol leven.