Je wilt van alles, toch kan het doen en laten moeilijk zijn. Afvallen, meer sporten, minder telefoongebruik, stoppen met roken, gezonder eten en meer lezen. Negen van de tien voornemens zijn inmiddels alweer gestrand. Waar ligt dat toch aan? Hebben wij onvoldoende wilskracht?

Het goede nieuws is: iedereen beschikt over wilskracht. Toch is deze niet altijd vanzelfsprekend, want jouw wilskracht wordt gedurende de dag constant getest. De haat-liefdeverhouding met ons eigen brein wordt op de proef gesteld wanneer wij prioriteiten moeten stellen tussen twee tegenstrijdige doelen. Dan is het aan jou waar de keuze op valt: pak je de fiets of ga je toch maar met de bus, geld besparen of toch uit eten? In deze situaties wordt jouw wilskracht uitgedaagd.

Om een groot misverstand uit de weg te helpen, wilskracht heeft minder te maken met karakter en meer met hoe gestructureerd jouw leven eruitziet. Wilskracht is te vergelijken met een batterij, de energie gaat op door deze te gebruiken en kan weer worden opgeladen door er energie aan te schenken. Zo beschikt ook ieder persoon over een voorraad wilskracht. Wie regelmaat kent komt minder voor keuzes te staan, waardoor de wilskrachtreserve beter in stand blijft. Wanneer deze reserve in een korte tijd te veel wordt belast zal het beoordelingsvermogen worden afgezwakt. Hierdoor is het gemakkelijker om terug te vallen in een oude gewoonte dan te blijven strijden voor de gestelde doelen.

De grootte van de energievoorraad verschilt per persoon, toch heb je hier zelf ook invloed op. Zo zijn er vijf samenhangende factoren waardoor de wilskracht kan worden versterkt of afgezwakt.

 

  1. Nachtrust

Je nachtrust oefent een grote invloed uit op jouw wilskracht. Bij te weinig slaap raakt het brein vermoeid en onrustig wat resulteert in een verminderde zelfcontrole. Je bent prikkelbaarder, verliest prioriteiten sneller uit het oog en kan verleidingen moeilijker weerstaan. Dus blijf scherp en werk aan een gezonde nachtrust.

 

  1. Stress

Als een persoon onder veel druk staat en regelmatig wordt geconfronteerd met stressvolle situaties zal de wilskrachtreserve flink worden aangedaan. Stress maakt de mens ongeduldig waardoor impulsieve gedachtes worden gestimuleerd en de zelfcontrole negatief wordt beïnvloed. Bij veel stress kan de wilskracht opraken waardoor je aan het einde van de dag minder geduldig en daadkrachtig zal zijn. Stressvolle situaties zijn niet altijd te vermijden, maar je kunt ze wel draagbaarder maken voor jezelf. Zoek af en toe de natuur op of luister naar muziek, zo zorg je voor wat extra ontspanning in jouw leven.

 

  1. Multitasking

Wilskracht werkt het beste wanneer je volledig bewust bent van jouw omgeving. Door te multitasken krijg je constant te maken met prikkels en impulsen. Bij een vermoeid brein neemt het inschattingsvermogen af en wordt de focus op het doel al snel vervaagd. Zo wordt het steeds moeilijker om juist te handelen gedurende de dag. Focus op één ding tegelijkertijd en doe dit met aandacht, eet dus niet voor de televisie maar ga lekker aan de eettafel zitten.

 

  1. Lichaamsbeweging

Het is bewezen dat fysieke activiteit tot betere impulscontrole leidt. De reden hiervoor ligt bij de verhoogde doorbloeding in de hersenen waardoor meer voedingsstoffen in het brein worden opgenomen. De bloedsuikerspiegel komt hierdoor op niveau waardoor wilskracht wordt gevoed. Dus kom in beweging, alle kleine beetjes helpen. Het begint al bij een korte wandeling of het nemen van de trap in plaats van de lift.

 

  1. Training en coaching

Het is ook mogelijk om wilskracht te versterken door middel van training. Deze kan worden getest door middel van simpele oefeningen waarmee je gedwongen wordt impulsen te weerstaan. Schrijf eens met je niet dominante hand, waag je aan wat meditatie sessies of zeg vaker nee. Wilskracht en zelfbeheersing worden opgebouwd door consistentie, door bewuste keuzes te maken groeit jouw wilskracht.

Wil jij jouw wilskracht vergroten? Maak een plan hoe jij jouw doel wilt bereiken, zo voorkom je teleurstelling en frustratie. De meeste voornemens sneuvelen omdat mensen te snel resultaat willen boeken of te veel tegelijk willen aanpakken. Dus maak jouw doel duidelijk en houd overzicht, zo blijft de focus op het resultaat en kan er maximaal gebruik worden gemaakt van wilskracht. Wil jij meer gaan sporten? Plan dit vooruit in jouw agenda. Wil jij bewuster gaan eten? Plan jouw maaltijden en schrijf een boodschappenlijst uit. En niet al te onbelangrijk, houdt jouw voortgang bij! Keep yourself motivated!