Dit artikel kost 7 minuten om te lezen

Het moment van opstaan en vertrek uit huis is een van de belangrijkste momenten van je dag. Het kan je succes bepalen van je gehele dag. Je kan kiezen om lang in je bed te blijven liggen, te snoozen en gehaast naar werk te gaan, of ervoor te kiezen om je wekker eerder te zetten om een ochtend routine te houden. Wij hebben onze eigen Energy Up morning routine van 21 minuten ontwikkeld. Hiermee ben je de hele dag meer gefocust en significant productiever. Probeer deze routine toe te voegen aan wat je dagelijks in de ochtend doet. Ervaar hoe je energieniveau hiervan profiteert gedurende de hele dag.

Hier zijn de 6 stappen van onze 21 minuten Energy Up morning routine:

1) Drink 1 glas water (1 minuut)
Het eerste wat je doet als je uit bed komt is water drinken. Tijdens het slapen verliest je lichaam vocht doordat je organen en je hersenen actief blijven. Het is belangrijk om je lichaam opnieuw te hydrateren als je wakker wordt. Een groot glaswater is de perfecte manier om je dag gezond te starten. Je geeft je body het broodnodige vocht en je zal merken dat je fitter en energieker gaat voelen.

2) Poets je tanden en lachen (2 minuten)
Je kan daarna direct je tandenpoetsen. Dit geeft je een fris gevoel & adem. Lach daarbij in de spiegel naar jezelf. Lachen is gezond! Lachen bevordert de bloedsomloop en verlaagt de bloeddruk. Daarnaast komt er endorfine vrij, een stofje waardoor je je beter gaat voelen.

3) Meditatie (7 minuten)
Bij meditatie denk je in eerste instantie aan ontspanning, je hoofd leeg maken. Meditatie kan veel meer opleveren dan alleen ontspanning. Door je mind te observeren, kan je losser komen te staan van negatieve zelfspraak en krijg je meer inzicht in je dagelijkse patronen. In plaats van beheerst te worden door je gedachten & gewoontes, kan je de vaardigheid aanleren om te bepalen wat je denkt en doet.

De meeste mensen weten niet hoe ze kunnen mediteren en denken dat ze dit meer dan 20 minuten moeten doen. Zelf hebben we ervaren dat 7 tot 8 minuten perfect is. Hieronder lees je hoe:

  1. Ga zitten op een stoel en verleng jezelf van je kruin tot je stuitje.
  2. Richt je op ademhaling als hulpmiddel om aanwezig te blijven.
  3. Ervaar hoe je adem je lichaam in komt en hoe het er vervolgens weer uit gaat. Waar voel je dit in je lichaam?
  4. Als je afdwaalt door gedachtes, herinneringen of je to do- lijstjes, kom weer terug naar je ademhaling. Je bent bewust van je gedachtes, je laat de gedachtes weer los en keert terug naar je waarnemende modus.
  5. Als oefening kun je elke uitademing tellen. Tel door tot je de 10 hebt bereikt en begin dan opnieuw met tellen. Mochten je gedachtes afdwalen tijdens het tellen, begin dan weer bij 0.

Vind je het lastig om je te concentreren? Je kan gebruik maken van deze app: Headspace.

4) Dag visualiseren (5 minuten)
Dag visualiseren: elk plan, elk doel en elke actie begint bij een intentie. Een krachtig hulpmiddel hierbij is visualisatie. Bij visualisatie staat er een doelstelling centraal. Het doorlopen van je dag om van tevoren te beslissen en te bedenken hoe je de dag gaat beleven. Je loopt je afspraken na en je denkt daarbij vast aan de voorbereiding en de gewenste uitkomt. Op deze manier ben je beter voorbereid op de dag die gaat komen.

5) Fysieke oefeningen (5 minuten)
Bewegen is een belangrijk deel van een succesvolle dag. Het houdt je in shape en het maakt je lichaam wakker na een nacht slapen. Er is bewezen dat vaker licht bewegen beter voor je gezondheid is dan één keer per dag intensief te sporten. Wat kan je doen in 5 minuten?

Doe onderstaande 4 oefeningen elk 1 minuut en neem 20 seconden rust tussen elke oefening:

  • Planken
  • Push ups
  • Sit ups
  • Squats

6) Koud afdouchen (1 minuut)
95% van ons gedrag is gebaseerd op gewoontes. We leven doorgaans op een automatische piloot. Door het doorbreken van patronen en gewoontes, zoals het vervanger van warm douche door een koude douche, train je je wilskracht. Door het trainen van je wilskracht kan je vaker in je dagelijkse leven een beroep doen op deze wilskracht waardoor je bewustere keuze kunt maken. Daarnaast zorgt deze koude douche voor een verbetering van de bloedcirculatie en meer focus.

Ga aan de slag met deze routine. Probeer hem uit voor 3 dagen in de week voor twee weken lang. Je zult merken hoe scherp je bent gedurende de dag en hoe je de dag toelacht!

Dikke tip: leg je kleren de dag ervoor klaar en koop een wekker of horloge om de tijd bij te houden. Zo word je in de ochtend niet gestoord door je telefoon.